113 mln zł na modernizację linii Oleśnica – Krotoszyn

113 mln zł na modernizację linii Oleśnica – Krotoszyn

04 sierpnia 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na przebudowę odcinka Grabowno Wielkie – Zduny. Za 113 mln zł wyremontowana będzie 40 km linia kolejowa wykorzystywana do przewozu towarów. 

113 mln zł na modernizację linii Oleśnica – Krotoszyn
Fot. Travelarz C BY-SA 3.0 pl

– Przebudowana linia między Oleśnicą a Krotoszynem zintegruje sieć kolejową na styku województwa wielkopolskiego i dolnośląskiego. Przede wszystkim zwiększy możliwości przewozu dużych, ponadnormatywnych ładunków. Ta inwestycja, podobnie jak modernizacja linii Rudna Gwizdanów – Legnica, to dobra zapowiedź nie tylko dla rozwoju towarowego transportu kolejowego w regionie – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Na trasie z Oleśnicy do Krotoszyna – pomiędzy stacją Grabowno Wielkie i granicą województwa (w pobliżu stacji Zduny) - odnowionych zostanie około 40 km linii kolejowej. Trasa wykorzystywana jest m.in. do przewozu dużych, ponadnormatywnych ładunków. Dobry stan tej linii to m.in. ograniczanie ładunków na drogach i odciążenie tras kolejowych dedykowanych głównie ruchowi pasażerskiemu.

Na objętym pracami odcinku zostanie przebudowana Stacja Bukowice Trzebnickie. Będzie nowy, 150-metrowy peron z oświetleniem, wiatami i ławkami. Nowe oznakowanie i gabloty informacyjne ułatwią obsługę podróżnych. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. powstanie system oznakowania dotykowego i nowe dojście do peronu. Zaplanowano także stojaki rowerowe.

– Jednym z celów Krajowego Programu Kolejowego jest poprawa warunków dla przewoźników towarowych, dlatego PKP PLK przywracają oczekiwany standard liniom ważnym dla transportu towarów. Zwiększa się prędkość pociągów i możliwość przewozu koleją większych i cięższych ładunków – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Obecnie czas przejazdu pociągów na odcinku Grabowno Wielkie – Zduny wynosi ponad 60 minut. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie mogą skrócić czas przejazdu o około 25 min. Dzięki pracom zwiększy się bowiem prędkość pociągów pasażerskich, nawet do 120 km/h. Zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości, miejscami do 20 km/h, spowodowane złym stanem torów.

Stacja Bukowice Trzebnickie, dzięki przebudowie i montażowi nowych rozjazdów, lepiej spełni rolę tzw. mijanki. Takie rozwiązanie zwiększy przepustowość linii. W ramach zadania wymienionych zostanie także 19 rozjazdów.  Na odcinku Grabowno Wielkie – Zduny przebudowanych zostanie 19 przejazdów. Na 12 skrzyżowaniach toru z drogą zostaną zamontowane nowe urządzenia oraz monitoring. Kierowcy otrzymają dodatkowe informacje o przejeździe pociągu.

Inwestycja rozpocznie się jeszcze w sierpniu tego roku. Jej zakończenie zaplanowane jest na II kwartał 2018 roku. Prace, o wartości 113 mln zł netto, finansowanie są ze środków budżetowych. Wykona je firma Torpol.