PLK powtórzą przetargi na remont linii na Śląsku

PLK powtórzą przetargi na remont linii na Śląsku

18 października 2018 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Z powodu przekroczenia kosztorysu w ofertach PKP PLK planują powtórzenie przetargów na remont dwóch ważnych linii kolejowych na Śląsku. Obecnie trwają prace projektowe przyszłej kolei do Portu Lotniczego Katowice.

PLK powtórzą przetargi na remont linii na Śląsku
Fot. MephiR

W czerwcu PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na modernizację tzw. północnej linii obwodowej GOP czyli szlaku Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka, który wykorzystywany jest w ruchu towarowym. Inwestycję tę podzielono na dwa zadania: nr 1 obejmujące nr 132, 188, 147 oraz 180 oraz zadania 2 obejmujące wykonanie robót na liniach 161, 654, 655, 657, 658. Oferty złożone przez trzech wykonawców dwukrotnie przekroczyły kosztorys w związku z czym PLK anulowały przetarg na zadanie 2. 

Obecnie toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy zadania częściowego nr 1. Zakończono już ocenę ofert.  –  Wybór wykonawcy zostanie  ogłoszony po uzyskaniu zgód korporacyjnych oraz decyzji o zapewnieniu finansowania – poinformowała Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Natomiast postępowanie dla zadania częściowego nr 2 zostało unieważnione, ponieważ cena najkorzystniejszej oferty znacznie przekraczała kwotę, jaka była przeznaczona na realizację tego zadania. Po weryfikacji zakresu rzeczowo-finansowego zadania zostanie ogłoszony nowy przetarg.

To nie jedyna inwestycja kolejowa, która wymaga powtórzenia przetargu. PLK planują powtórzyć postępowanie w trybie „zaprojektuj i buduj” na rewitalizację linii 131 na odcinku Chorzów Batory — Nakło Śląskie. Szlak ten jest wykorzystywany w ruchu towarowym i pasażerskim i ma stanowić część planowanego połączenia kolejowego Katowic z lotniskiem Pyrzowice. Inwestycja ta obejmuje m.in. budowę przystanku Chorzów Uniwersytet.

By uruchomić połączenie do Pyrzowic potrzebna jest też odbudowa linii Zawiercie - Tarnowskie Góry. Obecnie prowadzone są w tym zakresie prace projektowe, a rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w 2019 r. Jest to jedna z większych inwestycji na Śląsku, której wartość wynosi ponad 741 mln zł (w tym kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności to ponad 503 mln zł).

— Głównym założeniem  projektu jest odbudowa linii, elektryfikacja, budowa nowych przystanków, a także  przebudowa już istniejących oraz  modernizacja przejazdów kolejowo – drogowych. Zakres projektu obejmuje m.in. budowę nowych przystanków osobowych: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne, Zawiercie Kądzielów oraz stacji MPL Pyrzowice, a także rezerwę terenu pod 2 nowe przystanki osobowe na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba — wyjaśnia Mirosław Siemieniec. 

Inwestycja obejmie elektryfikację ok. 45 km linii oraz budowę dwóch dwupoziomowych skrzyżowań z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska).