Do 2023 r. inwestycje kolejowe pochłoną około 100 mld zł

Do 2023 r. inwestycje kolejowe pochłoną około 100 mld zł

23 stycznia 2019 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Utworzenie holdingu w Grupie PKP, odtworzenie i budowa lokalnych linii w ramach programu Kolej+, a także modernizacja taboru i podwyższenie prędkości pociągów, to jedne z założeń rządowej strategii, przedstawionej podczas I Kongresu Rozwoju Kolei, który odbywa się dziś na stadionie PGE Narodowy w Warszawie.

Do 2023 r. inwestycje kolejowe pochłoną około 100 mld zł
Fot. Adam Brzozowski

Inauguracji I Kongresu Rozwoju Kolei dokonał premier RP, Mateusz Morawiecki. Podczas przemówienia, premier przedstawił rządową strategię rozwoju transportu, która opiera się głównie na rozwoju branży kolejowej, ale nie tylko.

– Chcemy zwalczyć obszary wykluczenia pod względem transportu publicznego. Celem naszej strategii jest odbudowa transportu autobusowego, dawnego PKS-owego i połączenie go w logiczny sposób z odbudowanym transportem kolejowym – powiedział Mateusz Morawiecki. – W sektorze kolejowym mamy już pierwsze sukcesy – odtworzyliśmy 2,5 tys. km linii kolejowych, w tym ważne połączenia między miastami powiatowymi, które zlikwidowano w ostatnich 30 latach – dodał premier.

Premier Morawiecki wspólnie z ministrem infrastruktury, Andrzejem Adamczykiem i wiceministrem resortu, Andrzejem Bittelem, zdecydowali o wsparciu inwestycji kolejowych środkami z budżetu państwa. Dodając do tego unijne dofinansowanie i środki własne spółek, w sumie do 2023 r. wartość prowadzonych inwestycji na kolei przekroczy 100 mld zł.

– Dziękuję ministrowi Adamczykowi za to, że udało się w ciągu trzech lat zmodernizować tak wiele linii kolejowych. Podjęliśmy też decyzję o budowie pierwszej tak długiej od 40 lat, zupełnie nowej linii  Podłęże – Piekiełko, która połączy Kraków z Nowym Sączem. W ten sposób przełamujemy dotychczasowe trendy zwijania kolei – podkreślił Mateusz Morawiecki.

Premier dodał, że rząd pracuje nad programem odtworzenia lokalnej infrastruktury kolejowej, który roboczo nazywany jest „Kolej+”. Dotyczy on połączeń z miastami liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, takich jak Jastrzębie Zdrój.

– I Kongres Rozwoju Kolei przyczyni się do realizacji naszych celów. Cieszę się, że tak licznie reprezentowane środowisko chce o tym dyskutować. Chcemy, aby kolej byłą kręgosłupem gospodarki polskiej, poprzez przyspieszenie transportu towarów – podsumował Morawiecki.

Andrzej Adamczyk, szef resortu infrastruktury przypomniał, że dzięki prowadzonym inwestycjom, zmodernizowanych będzie w sumie 9 tys. km linii kolejowych, a około 200 dworców zyska przyjazne oblicze.

– Wagony, EZT i nowoczesne lokomotywy PKP Intercity zostaną unowocześnione. Kolej staje się coraz bardziej przyjazna dla pasażera. Inwestycje taborowe uwzględniają potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wpisując się w realizację programu Dostępność+ – powiedział minister.

Adamczyk zakomunikował podczas Kongresu trzy istotne informacje dla sektora kolejowego. Pierwszą jest budowa holdingu w Grupie PKP. Będzie to proces wieloetapowy i zgodny z polskim i unijnym prawodawstwem. Kolej musi być przygotowana do konkurencji, którą wymusi wdrożenie IV Pakietu Kolejowego.

– Po drugie, zakończyliśmy proces uaktualniania zmian w rozporządzeniu dotyczącym warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Zostanie niebawem przeze mnie podpisane. To ostatnia bariera prawna, która blokuje powstanie kolei poruszającej się do 250 km/h. Liczę, że CMK będzie pierwszą linią w Polsce, gdzie pojedziemy z taką prędkością – dodał minister.

Trzecia informacja: Do konsultacji trafi ustawa realizująca założenia programu Kolej+, ogłoszonego pod koniec 2018 r.