Grupa OT Logistics po pierwszym półroczu poprawiła wyniki najważniejszych segmentów działalności

Grupa OT Logistics po pierwszym półroczu poprawiła wyniki najważniejszych segmentów działalności

18 września 2019 | Źródło: OT Logistics
PODZIEL SIĘ

Grupa Kapitałowa OT Logistics, największy operator portowy w Polsce i lider w obszarze żeglugi śródlądowej w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała 506,3 mln zł skonsolidowanych przychodów w pierwszej połowie 2019 r., co oznacza wzrost o ponad 6% r/r. Grupa zanotowała wyraźny wzrost wyniku EBITDA, a także poprawę efektywności w głównych segmentach działalności, co jest efektem realizacji planu naprawczego.

 Grupa OT Logistics po pierwszym półroczu poprawiła wyniki najważniejszych segmentów działalności
Fot. OT Logistics

Skonsolidowany wynik EBITDA za pierwsze półrocze wyniósł 64,8 mln zł, co oznacza wzrost o 132% r/r. Porównywalny wynik EBITDA (skorygowany o wpływ zastosowania MSSF16) urósł o prawie 29% r/r do 35,9 mln zł. Wdrożenie standardu MSSF 16 powoduje uwzględnienie w bilansie Grupy aktywów objętych umowami leasingu i dzierżawy (np. aktywa portowe) przy równoczesnym wzroście poziomu EBITDA wynikającym ze spadku kosztów usług najmu i wzrostu kosztów amortyzacji.

Na rosnące wyniki Grupy w znaczący sposób składają się wyniki segmentu spedycji, który generuje 60% skonsolidowanych przychodów. Segment ten zanotował wzrost przychodów od klientów zewnętrznych o 18% w porównaniu do pierwszego półrocza rok wcześniej. Zysk netto spedycji zwiększył się o 79% do 8,5 mln zł. Działalności spedycyjnej sprzyja koniunktura zwłaszcza w zakresie spedycji kontenerowej, spedycji wyrobów metalowych oraz wyrobów naftowych. Segment usług portowych zanotował przychody od klientów zewnętrznych o 6% niższe niż rok wcześniej, jednak wyraźnie wzrósł wynik EBITDA do 14,1 mln zł (po oczyszczeniu o efekt zastosowania MSSF16) wobec 9,4 mln zł rok wcześniej. Porty Grupy poprawiły rentowność sprzedaży za sprawą renegocjacji cen i umów z klientami oraz poprawy efektywności i obniżenia kosztów. W OT Port Świnoujście odnotowano spadek przeładunków do poziomu 2,4 mln ton, ale dzięki optymalizacji cen oraz reorganizacji pracy na nabrzeżach zwiększone zostały przychody i zmniejszone koszty kar za nieterminowe rozładunki statków. Port w Gdyni znacząco zwiększył przeładunki towarów ogółem do poziomu 1,6 mln ton (+15% r/r), zwłaszcza w zakresie przeładunków towarów drobnicowych o wysokiej marży. Rosły również przeładunki koksu i ładunków typu ro-ro odpowiednio o 140% i o 20%. Na koniec półrocza segment portowy Grupy wypracował niewielki zysk netto wobec 1,4 mln zł straty rok wcześniej. W przypadku segmentu żeglugi śródlądowej i pozostałych przewozów odnotowano wzrost EBITDA do 6,8 mln zł i minimalną stratę netto w porównaniu do niemal 4 mln zł straty rok wcześniej. Pod presją nadal pozostają wyniki segmentu kolejowego, który po pierwszym półroczu zmniejszył stratę netto do 5,5 mln zł z 6,1 mln zł w I poł. 2018 r.

– Wyniki naszych najważniejszych segmentów dobrze oddają to co robimy w ramach planu naprawczego. Nawet jeśli przychody nie rosną dynamicznie, tak jak w przypadku portów, to segmenty poprawiają wyniki na poziomie EBITDA i netto. Zwiększamy efektywność, usprawniamy operacje. Tam gdzie to możliwe aneksujemy umowy z klientami o nowe stawki i poprawiamy marże. Wysiłek zespołów w ramach całej Grupy przynosi efekty. Naszym celem jest osiągnięcie na koniec przyszłego roku rentowności EBITDA na poziomie 10% oraz stopniowa redukcja zadłużenia – powiedział Radosław Krawczyk, Prezes Zarządu OT Logistics S.A. – Tuż przed zakończeniem pierwszego półrocza rozwiązaliśmy umowę wspólników z jednym z akcjonariuszy Luka Rijeka, jednak nadal utrzymujemy kontrolę nad Luka Rijeka. Jednocześnie z uwagi na toczący się z tym akcjonariuszem spór przed Sądem Arbitrażowym, kierując się zasadą najwyższej ostrożności, zawiązaliśmy rezerwę w wysokości 7,8 mln zł na ewentualne możliwe roszczenia wynikające z tego postępowania – dodał Prezes Krawczyk.

Zysk operacyjny Grupy Kapitałowej na koniec czerwca wyniósł 8,2 mln zł w porównaniu do straty 3,1 mln zł rok wcześniej. W skonsolidowanych wynikach wciąż widoczny jest negatywny wpływ kosztów finansowych w wysokości 32,9 mln zł. Ostatecznie Grupa zakończyła pierwsze półrocze z wynikiem netto na poziomie -16,3 mln zł wobec straty w ubiegłym roku na poziomie 25,9 mln zł.

Grupa Kapitałowa OT Logistics realizuje obecnie plan naprawczy przyjęty w grudniu 2018 r. Jego celem jest poprawa płynności finansowej oraz osiągnięcie w 2020 r. skonsolidowanej rentowności EBITDA na poziomie ok. 10% poprzez m. in. zmiany w strukturze zarządzania Grupą, centralizację procesów, eliminowanie dublujących się kompetencji, optymalizację stawek za świadczone usługi przy jednoczesnej kontroli kosztów, a także sprzedaż nieruchomości, które nie są wykorzystywane w bieżących operacjach. Pozytywne efekty ma przynieść również zmniejszenie nakładów inwestycyjnych. Plan zakłada działania w perspektywie 1-2 lat.

 

OT Logistics S.A. to polska firma z ponad 70-letnim doświadczeniem. Wraz ze spółkami tworzącymi Grupę Kapitałową OT Logistics jest największym operatorem portowym w Polsce i na południowym Bałtyku oraz liderem w transporcie wodnym śródlądowym, od Kaliningradu w Rosji po porty w Niemczech i Holandii. Grupa skupia również podmioty wyspecjalizowane w transporcie drogowym, kolejowym, a także spedycji i logistyce. Akcje OT Logistics od 2013 r. są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł GDDKiA: Projektujemy północny wylot S7 z Warszawy GDDKiA: Projektujemy północny wylot S7 z Warszawy
Następny artykuł Nowy Elf 2  Kolei Wielkopolskich na Dworcu Letnim w Poznaniu Nowy Elf 2 Kolei Wielkopolskich na Dworcu Letnim w Poznaniu