Wykolejenie EMU ICNG na linii kolejowej Magdeburg - Braunschweig podczas transferu w Niemczech

Wykolejenie EMU ICNG na linii kolejowej Magdeburg - Braunschweig podczas transferu w Niemczech

16 października 2020 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W piątek rano w Dreileben w powiecie Börde, między Magdeburgiem a Helmstedt wykoleił się pociąg. Maszynista został ranny. Według wstępnego dochodzenia przeprowadzonego przez policję, usterka techniczna najwyraźniej spowodowała wykolejenie lokomotywy spalinowej należącej do VGT, spółki zależnej Alstom odpowiedzialnej za transfery nowego taboru. Lokomotywa ciągnęła zestawy ICNG 3105 i 3109 z Salzgitter do Blankenburga w celu przeprowadzenia testów 25 kV AC.

Wykolejenie EMU ICNG na linii kolejowej Magdeburg - Braunschweig podczas transferu w Niemczech
Fot. Tom Wynderlich

Był to przejazd pustych składów, zatem na pokładzie nie było pasażerów. Maszynista (47 lat) został lekko ranny w twarz i doznał szoku. Po wypadku linia kolejowa Magdeburg - Braunschweig musiała zostać zamknięta. Ruch dalekobieżny został przekierowany przez Stendal i uruchomiono  w regionie zastępczą komunikację autobusową. Prace naprawcze na linii kolejowej najpradopodobniej będą trwały do godzin porannych w sobotę.

Fot. Tom Wynderlich

Elektryczne zespoły trakcyjne Coradia Stream powstają w zakładzie Alstomu w Katowicach, na zamówienie Nederlandse Spoorwegen – głównego kolejowego przewoźnika pasażerskiego w Holandii, w ramach programu Intercity New Generation. Przedsiębiorstwo jest w całości własnością rządu Holandi.

Kontrakt o wartości 800 mln euro, przyznany przez NS Alstomowi w lipcu 2016 r., obejmuje 49 pięcioczłonowych jednostek IC-NG z 256 miejscami i 30 ośmiowagonowych jednostek z 417 miejscami. 

Pierwszy z wyprodukowanych EZT w lutym 2019 roku trafił z Katowic do zakładu Salzgitter w Niemczech w celu przeprowadzenia testów statycznych. Następnie w maju tegoż roku został poddany próbom dynamicznym na torze Velim w Czechach a później testom w komorze klimatycznej Rail Tec Arsenal w Wiedniu w Austrii.

Fot. Alstom

Większość pociągów jest zasilana dwoma napięciami (1,5 kV prądu stałego i 25 kV 50 Hz prądu przemiennego), chociaż dwa zestawy będą również przystosowane do pracy w belgijskim systemie prądu stałego 3 kV. Umożliwi to uzyskanie zezwolenia na eksploatację w Belgii przed potencjalnym przyszłym zamówieniem na pociągi wielosystemowe do eksploatacji transgranicznej.

Wejście EMU ICNG do eksploatacji komercyjnej jest zaplanowane na 2021 rok.