Ukraińscy producenci taboru kolejowego kontynuują produkcję

Ukraińscy producenci taboru kolejowego kontynuują produkcję

28 lipca 2022 | Źródło: KVBZ / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pomimo wszystkich trudności związanych z sytuacją wojenną i spowolnieniem produkcji przemysłowej, niektórzy ukraińscy producenci taboru kolejowego nadal wykonują swoją pracę. Jeden z nich, Kriukowski Zakład Budowy Wagonów Kolejowych (KVBZ), rozpoczął projektowanie serii wagonów płaskich przeznaczonych na rynek europejski.

 

Ukraińscy producenci taboru kolejowego kontynuują produkcję
Kriukowski Zakład Budowy Wagonów Kolejowych. Fot. KVBZ

 

KVBZ jest największym producentem taboru kolejowego na Ukrainie i jednym z najstarszych przedsiębiorstw w kraju o 145-letniej historii. Przedsiębiorstwo rozpoczyna swoją genealogię od Kriukowskich Warsztatów Naprawy Wagonów Kolejowych zbudowanych w 1869 roku. W 1930 roku warsztaty stały się zakładem budowy wagonów kolejowych, rozpoczęto tam produkcję nowego taboru - wagonów towarowych. Dziś KRCBW to duża firma ponadnarodowa, unikalne przedsiębiorstwo typu mieszanego, gdzie na jednym obszarze produkcyjnym powstają i są wytwarzane zarówno wagony towarowe, jak i transporty o przeznaczeniu socjalnym - wagony pasażerskie trakcji lokomotywowej, międzyregionalne i podmiejskie EMU, DMU, wagony metra, schody ruchome, podwozia do wagonów towarowych i pasażerskich.

Produkcja wagonów towarowych KVBZ to wytwarzanie wagonów otwartych o podwyższonej specyfikacji, wagonów lejowych nowej generacji, wagonów cystern do przewozu produktów naftowych, wagonów specjalistycznych, kombinowanych, skrzyniowych. Ponad pół miliona kriukowskich wagonów towarowych pracowało i pracuje na głównych liniach kolejowych.

 

Wagon platforma typu Sggrss. Fot. KVBZ

 

Obecnie zakład jest w trakcie projektowania i produkcji dwóch typów wagonów platform klasy Sggrss 80' i Sggmrss 90' przeznaczonych dla różnych typów kontenerów i nadwozi wymiennych.

"W połowie 2022 roku dwa prototypy wagonu 80' przeszły już pomyślnie testy homologacyjne, a raporty z testów i inne dokumenty zostały dostarczone do NoBo w celu potwierdzenia zgodności z TSI WAG i TSI NOISE. Następnym krokiem jest proces zatwierdzenia typu w ERA i odbiór eksploatacyjny w sieci europejskiej" - poinformowało przedsiębiorstwo.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej 80 wagonów planowane jest na pierwszy kwartał 2023 roku, poinformowała ukraińska spółka. Dodatkowo wyjaśniła, że w przypadku 90 wagonów testy homologacyjne odbędą się w trzecim kwartale 2022 roku, a proces zakończy się w 2023 roku. Co zrozumiałe, ich produkcja seryjna rozpocznie się później niż w przypadku 80 wagonów.

Według KVBZ, firma obecnie "negocjuje umowy z różnymi operatorami UE i firmami leasingowymi." Jednocześnie podkreśliła, że rynek UE pozostaje jej głównym celem z planami "projektowania konkretnych wagonów na żądanie i przyjmowania odpowiednich zamówień od europejskich klientów."