Stadler dostarczy nowe pociągi dalekobieżne do Norwegii

Stadler dostarczy nowe pociągi dalekobieżne do Norwegii

18 lutego 2023 | Źródło: Norske Tog / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zapewnienie podróży przyszłości z większym komfortem, elastycznością i możliwością wyboru. Dzisiaj firma Norske tog przyznała firmie Stadler kontrakt na zakup 17 pociągów dalekobieżnych. W ramach opcji można zakupić nawet 100 nowych pociągów.

 

Stadler dostarczy nowe pociągi dalekobieżne do Norwegii
Fot. Stadler Rail

 

W Norwegii mamy jedne z najbardziej spektakularnych podróży pociągiem na świecie. Z nowymi pociągami dalekobieżnymi od 2027 roku, wszystko będzie na miejscu, aby przenieść doświadczenia, komfort i jakość dla pasażerów na zupełnie nowy poziom - mówi Øystein Risan, dyrektor generalny Norske tog AS.

Pociągi wejdą do produkcji w 2024 roku, a w 2025 roku dotrą do Norwegii na testy. Pierwsze pociągi wejdą do służby na linii Bergen od 2026 roku, zastępując pociągi, których okres eksploatacji dobiega końca. Umowa na zakup 17 pociągów dalekobieżnych ma ramy kosztowe w wysokości 8 mld NOK. 

 

Fot. Stadler Rail

 

Stadler wygrał konkurs na nowe pociągi dalekobieżne po ogólnej ocenie kosztów i jakości. Stadler jest jednym z wiodących europejskich dostawców pociągów, z siedzibą w Szwajcarii. Stadler dostarczył ostatnio do Norwegii 150 pociągów FLIRT. 

 

Fot. Stadler Rail 

 

Nowy typ pociągu FLIRTNEX będzie miał rozkładane fotele, elastyczne przedziały sypialne, bistro, udogodnienia dla rodzin i dużo miejsca na bagaż. To tylko niektóre z udogodnień, na które mogą liczyć pasażerowie, a które pomogą uczynić pociągi najbardziej atrakcyjnym sposobem podróżowania w Norwegii. "Pociąg powinien być nie tylko środkiem transportu, ale także miejscem, w którym przyjemnie się przebywa" - mówi Sille Svenkerud Førner, kierownik projektu w Norske tog. 

 

Fot. Stadler Rail 

 

Nowe pociągi dalekobieżne będą miały prędkość maksymalną 200 km/h. Każdy skład będzie się składał z ośmiu wagonów o łącznej pojemności do 542 miejsc w pociągu.

 

Fot. Stadler Rail 

 

Pociągi są kupowane zarówno dla tras zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. 

 

Fot. Stadler Rail 

 

Nowe pociągi będą bardziej elastyczne pod względem przestrzeni, komfortu i użyteczności. Pojawi się szerszy zakres opcji sypialnych, w tym kuszetki, przedziały 2-osobowe i 4-osobowe. W ciągu dnia przedziały sypialne można przekształcić w zamknięte miejsca do siedzenia dla rodzin i osób podróżujących służbowo, a z leżanek można korzystać przez cały dzień - mówi Risan. 

 

Fot. Stadler Rail 

 

Teraz rozpocznie się proces projektowania, w którym Norske tog, wraz z dostawcą, dokona ostatecznych adaptacji i dostosowań, zanim pociągi trafią do produkcji. W tej fazie będą również uczestniczyć operatorzy pociągów i inne zainteresowane strony. 

 

Fot. Stadler Rail