Projekt 5G w celu ulepszenia sieci telefonii komórkowej na liniach Deutsche Bahn

Projekt 5G w celu ulepszenia sieci telefonii komórkowej na liniach Deutsche Bahn

15 czerwca 2023
PODZIEL SIĘ

Aby zapewnić pasażerom pociągów bardzo szybką i stabilną sieć telefonii komórkowej 5G w ciągu kilku lat, Deutsche Bahn uruchomiła gigabitowy projekt wraz z firmami telekomunikacyjnymi.

 

Projekt 5G w celu ulepszenia sieci telefonii komórkowej na liniach Deutsche Bahn
Fot. DB AG

 

Deutsche Bahn, operator sieci Telefónica (O2), dostawca sieci Ericsson i firma Vantage Towers ogłosiły we wtorek, że otrzymały na ten cel dotację w wysokości 6,4 mln euro.

Dziesięć masztów ma zostać wzniesionych między Karowem a Malchowem w Meklemburgii-Pomorzu Przednim, z antenami wykorzystującymi pasmo wysokiej częstotliwości. Budowa ma rozpocząć się wkrótce, a projekt potrwa do końca 2024 roku.
Do tej pory sieć telefonii komórkowej na torach wykorzystywała tak zwane częstotliwości obszarowe. Mają one duży zasięg, ale stosunkowo niską przepustowość danych. Ze względu na szybko rosnącą ilość danych w erze Internetu, wspomniane częstotliwości obszarowe mogą w przyszłości nie być już wystarczające. Zgodnie z komunikatem, na początku lat 2030-tych konieczne będzie przesyłanie danych z prędkością do pięciu gigabitów na sekundę na pociąg, aby podróżni mogli korzystać z połączeń telefonicznych i transmisji danych na pokładzie w zwykłej jakości. Jest to wielokrotność dzisiejszych szybkości transmisji danych.
Wideokonferencje, pobieranie dużych plików i strumieniowe przesyłanie filmów lub muzyki stają się coraz bardziej powszechne - nie tylko w domu, ale także w podróży. W związku z tym gigabitowa sieć komórkowa będzie prawdopodobnie niezbędna na torach w przyszłości.

Istnieje jednak pewien haczyk przy korzystaniu z pasma wysokiej częstotliwości w 3,6 gigaherca: zasięg anten jest niewielki, zaledwie jeden kilometr. Jeśli w przyszłości sieć telefonii komórkowej wzdłuż tras kolejowych miałaby opierać się na częstotliwości 3,6 gigaherca, a nie na częstotliwościach obszarowych, należałoby zainstalować około 20 000 nowych masztów radiowych.
Z technicznego punktu widzenia wykorzystanie pasma 3,6 gigaherca dla sieci telefonii komórkowej na torach kolejowych jest wymagające, ponieważ szczególnie intensywne połączenie danych musi być utrzymywane stabilnie przy bardzo częstych zmianach komórek radiowych.
Projekt ma również na celu dostarczenie informacji na temat tego, w jaki sposób nowe nadajniki mogą być instalowane bezpiecznie, ale jednocześnie w nieskomplikowany sposób. Na przykład, maszty powinny być jedynie wkręcane w ziemię, zamiast wylewać dla nich betonową płytę. "W przypadku ekspansji 5G wzdłuż torów polegamy na innowacyjnych koncepcjach masztów radiowych, które można zrealizować szybko, opłacalnie i w sposób przyjazny dla środowiska" - wyjaśnił projekt dyrektor generalny Vantage Towers, Christian Sommer.

Federalny minister transportu Volker Wissing (FDP) powiedział, że pociąg powinien być "toczącym się biurem lub salonem", w którym praca mobilna, streaming wideo i rozmowy telefoniczne są technicznie bezbłędne. "Ta wysoka jakość będzie osiągalna tylko przy gigabitowym zasięgu" - powiedział członek zarządu Telefónica Germany Valentina Daiber wyraziła pewność siebie. "Dzisiaj wyznaczamy kurs dla przyszłego gigabitowego zasięgu na torach" - powiedziała. Daniela Gerd tom Markotten, członek zarządu Deutsche Bahn, podkreśliła, że projekt łączy siły branży kolejowej i telefonii komórkowej, a także operatorów masztów radiowych, aby zapewnić szybki rozwój sieci 5G na torach. "Konsumenci chcą również korzystać z wysokowydajnej sieci mobilnej dla wszystkich swoich aplikacji cyfrowych podczas podróży pociągiem".
Otwartą kwestią jest to, w jaki sposób można opłacić rozbudowę dodatkowych około 20 000 lokalizacji 5G - ekspansja ta może nabrać tempa po zakończeniu projektu.