Rusza projekt badawczy nad zastosowaniem lokomotywy zasilanej wodorem w portach

Rusza projekt badawczy nad zastosowaniem lokomotywy zasilanej wodorem w portach

07 lipca 2023 | Źródło: Bremenports
PODZIEL SIĘ

Jak można obsługiwać lokomotywy manewrowe na terenie portu za pomocą wodoru? Jest to pytanie, na które od grudnia 2022 r. odpowiada wspólny projekt sH2unter@ports z sześcioma partnerami z sektora badań i przemysłu. Wczoraj (06.07.2023) lokomotywa manewrowa wyposażona w specjalne urządzenia pomiarowe rozpoczęła pracę w porcie morskim w Bremerhaven i w nadchodzących tygodniach będzie gromadzić wiele danych, które są ważne dla rozwoju projektu zastosowania w portach lokomotywy napędzanej wodorem.

 

Rusza projekt badawczy nad zastosowaniem  lokomotywy zasilanej wodorem w portach
Fot. Bremenports

 

W jaki sposób lokomotywy manewrowe mogą być eksploatowane w sposób neutralny dla klimatu? Od grudnia 2022 r. tym pytaniem zajmuje się wspólny projekt sH2unter@ports z sześcioma partnerami projektu z sektora badań i przemysłu. Partnerzy projektu pracują wspólnie nad celem konwersji lokomotyw manewrowych w portach w Bremie i Hamburgu na wodór. Należy zbadać warunki wstępne i wymagania dotyczące konwersji, określić warunki tankowania oraz wyjaśnić kwestie bezpieczeństwa i prawne. Pod koniec projektu powstanie konkretny plan wdrożenia. Projekt w istotny sposób przyczyni się do jak najszybszego osiągnięcia neutralności pod względem emisji CO2 w portach w Hamburgu i Bremie.

Partnerami we współpracy są Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (evb), Instytut Inteligentnej Mobilności na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Bremerhaven, Instytut Energii i Gospodarki o Obiegu Zamkniętym na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Bremie GmbH (IEKrW), Alstom, bremenports GmbH & Co. KG (bp) oraz Hamburg Port Authority AöR.

Podczas gdy pasażerski transport kolejowy jest już w przeważającej mierze zelektryfikowany i w dużej mierze zasilany zieloną energią elektryczną, lokomotywy manewrowe - zwłaszcza w kontekście portów - nie mogą być zelektryfikowane za pomocą linii napowietrznych. Wyposażenie potężnych lokomotyw manewrowych w akumulatory jest niekorzystne ze względu na ich wysokie zapotrzebowanie na energię i nie jest jeszcze możliwe ze względu na dostępną gęstość energii, koszty cyklu życia i cykle ładowania.

Z tego powodu technologia wodorowa jest interesująca dla operacji manewrowych. Lokomotywy mogłyby być zasilane ekologicznym, neutralnym dla klimatu wodorem. Energia zmagazynowana w wodorze jest przekształcana z powrotem w energię elektryczną, na przykład za pomocą ogniw paliwowych, lub wykorzystywana do bezpośredniego spalania. Energia jest wykorzystywana do zasilania neutralnej dla klimatu lokomotywy - bez żadnych linii napowietrznych. Celem jest znalezienie jak najbardziej energooszczędnego rozwiązania. W tym celu wykonano liczne pomiary na konwencjonalnej lokomotywie spalinowej. Lokomotywa manewrowa Vossloh G1000 jest w tym celu wyposażona w rozbudowane czujniki pomiarowe.

 

Fot. sH2unter@ports

 

Wyniki serii pomiarów pozwolą określić zapotrzebowanie przyszłych lokomotyw na wodór. Jest to niezbędny element planowania stacji tankowania wodoru dla operacji manewrowych i innych ciężkich pojazdów. Ponadto dane te będą stanowić podstawę do oceny ekonomicznej i ekologicznej przejścia na zasilanie wodorem.

Porty w Bremie i Hamburgu są wiodącymi portami kolejowymi w Europie. Podczas zestawiania pociągów codziennie wykonywana jest duża liczba manewrów z użyciem lokomotyw spalinowych. W samym Bremerhaven operacje manewrowe zużyły w zeszłym roku około miliona litrów oleju napędowego.

Dyrektor zarządzający bremenports Robert Howe: "Konwersja operacji manewrowych na ekologiczny wodór może być kamieniem milowym na drodze do portu neutralnego dla klimatu. Oferuje to również innym energochłonnym sektorom w porcie przyjazną dla klimatu perspektywę. Wynika to z faktu, że w celu wdrożenia należy zbudować infrastrukturę wodorową, która będzie następnie dostępna również dla innych zastosowań. Wyniki projektu będzie można również przenieść do innych lokalizacji przemysłowych."

Pod koniec projektu badawczo-rozwojowego, który ma potrwać do 31.05.2024 r., powstanie konkretny i kompleksowy plan wdrożenia konwersji na wodór. Projekt jest finansowany w ramach Narodowego Programu Innowacji Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu. Finansowanie jest koordynowane przez NOW GmbH i wdrażane przez Project Management Jülich (PtJ). Łączna wartość projektu wynosi ponad 1,2 miliona euro.

Lokomotywy manewrowe w porcie w Bremie jeżdżą od marca na uwodornionych olejach roślinnych. Biopaliwo ogranicza emisje CO2 w porównaniu z olejem napędowym, ale nie jest neutralne dla klimatu jak zielony wodór. W porcie w Hamburgu lokomotywy manewrowe zasilane są olejem napędowym.