Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego ogłosił przetarg na dostawę 15 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Władze województwa planują przeznaczyć na zakup pociągów 16,5 mln zł. Otwarcie ofert nastąpi 21 czerwca.
- Przetarg obejmuje tylko zakup używanych pojazdów. Kwestia zakresu remontu i modernizacji będzie rozstrzygana później w osobnym postępowaniu – wyjaśnia Janusz Pogoda, kierownik referatu transportu kolejowego UMWŚ.
Jak dodaje, ciężko na razie spekulować, kto stanie do postępowania. - Wszystko będzie jasne w dniu otwarcie ofert – mówi Pogoda. Wiadomo jednak, że pewną ilością zbędnego taboru dysponują Przewozy Regionalne. W marcu na łamach „Kuriera Kolejowego” Renata Rogowska, dyrektor Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach powiedziała, że spółka posiada pojazdy kwalifikujące się do naprawy głównej, które mogłyby zostać sprzedane gdyby pojawiła się taka możliwość.
Przedstawiciele województwa śląskiego już od dłuższego czasu sygnalizowali zamiar kupna używanych składów. - Od wielu miesięcy prowadzimy analizę rynku dotyczącą dostępności i ceny taboru, zarówno nowego, jak i używanego – mówiła pod koniec marca „Kurierowi Kolejowemu” Aleksandra Marzyńska, rzecznik UMWŚ.
Pojazdy, które chce kupić województwo mają być użytkowane przez Koleje Śląskie. To ma umożliwić firmie przejęcie kolejnych linii w regionie i dalszy rozwój siatki połączeń.
W tegorocznym budżecie województwa śląskiego na inwestycje w tabor kolejowy zabezpieczono kwotę 37 mln zł. Są to środki własne oraz środki pochodzące z Funduszu Kolejowego i rezerwy celowej (z tej kwoty zakłada się także zapłatę za dokończenie i modernizację 2 sztuk SA109).