Koniec pociągów z Wodzisławia do Chałupek

Koniec pociągów z Wodzisławia do Chałupek

06 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy znikną pociągi pasażerskie na trasie Wodzisław  Śląski - Chałupki. Przyczyna? Zły stan torów i długi czas przejazdu.

Koniec pociągów z Wodzisławia do Chałupek
Fot. Patryk Farana

Aktualnie między Wodzisławiem a Chałupkami istnieje 7 połączeń uruchamianych przez Przewozy Regionalne. Co ciekawe ich likwidacja zbiegnie się w czasie z przejęciem całości pracy przewozowej w regionie przez Koleje Śląskie. Choć przewoźnik zapowiada wzrost liczby uruchamianych pociągów w skali całego województwa z obecnych 500 do ok. 600 dziennie, na trasie z Wodzisławia Śląskiego do Chałupek pociągi samorządowej spółki nie pojawią się.

Złe tory

Stan torów między Wodzisławiem Śl. a Chałupkami nie należy do najlepszych. Mimo że to tylko 18 km, czas przejazdu wynosi aż 43 minuty. Dla porównania: jeszcze w rozkładzie 2007/2008 wystarczyło ok. 25 minut.

- Wydłużający się czas jazdy skutkuje spadkiem zainteresowania pasażerskimi przewozami kolejowymi na tej linii, a tym samym niską rentownością pociągów - mówi Aleksandra Marzyńska, rzecznik prasowa marszałka województwa. - Bardzo trudno jest uzyskać nową jakość i renesans kolei, jeżeli średnia prędkość podróżowania wynosi 25 km/h – dodaje.

Będzie remont?

Radosław Miszak z Kolei Śląskich zapowiada jednak, że spółka będzie interweniowała u zarządcy infrastruktury w sprawie poprawy parametrów technicznych linii. Jeśli czas jazdy się poprawi, jest szansa na reaktywację ruchu.

Jak dowiedzieliśmy się w PKP PLK, remont trasy jest jednak planowany. Inwestycja w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) mogłaby być przeprowadzona do 2015 roku.

Projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 158 Rybnik Towarowy – Wodzisław Śląski - Chałupki oraz odcinka linii nr 140 (od stacji Rybnik do stacji Rybnik Towarowy) znajduje się obecnie na liście rezerwowej POIiŚ. - Zakładamy, że remont będzie kosztował ok. 140 mln zł – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK

Pojedziemy szybciej

Spółka planuje kompleksową wymianę toru i nawierzchni na odcinku blisko 30 km, wymianę sieci trakcyjnej i naprawę obiektów inżynieryjnych, takich jak: mosty, przepusty czy wiadukty. Po przeprowadzeniu rewitalizacji prędkość maksymalna pociągów wzrośnie do 80 km/h (obecnie maksymalna to tylko 30 km/h).

Aktualnie między Wodzisławiem Śl. a Chałupkami PKP PLK prowadzą bieżące prace utrzymaniowe.  - Wymieniono m.in. ok. 1500 podkładów, a także podbito szyny na długości ponad 2 km. Dzięki temu stan linii nie będzie się pogarszał do momentu przeprowadzenia planowanej rewitalizacji – zaznacza Dutkiewicz.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Pociąg specjalny Koronowo - Kościerzyna Pociąg specjalny Koronowo - Kościerzyna
Następny artykuł Góra błota na stacji Powiśle [zdjęcia] Góra błota na stacji Powiśle [zdjęcia]