Modernizacja linii obejmująca wszystkie elementy infrastruktury kolejowej wraz z korektą przebiegu torów na łukach to jedno z zadań, jakie PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą między Iłowem a Montowem na linii łączącej Warszawę z Gdynią. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły jeździć na jednym z odcinków z prędkością 200 km/h.
Roboty prowadzone na obszarze LCS Działdowo są elementem prac modernizacyjnych, które pozwolą skrócić czas jazdy ze stolicy do Trójmiasta do mniej niż trzech godzin.
Modernizacja 54-kilometrowego odcinka z Mławy do Montowa zakłada wymianę 120 km torów wraz z rozjazdami, 107 km sieci trakcyjnej, korektę łuków, wzmocnienie podtorza i nawierzchni, budowę 10 wiaduktów kolejowych, 8 wiaduktów drogowych, 8 przejść dla pieszych pod torami, 47 przepustów, modernizację 25 peronów na 6 stacjach (Iłowo, Działdowo, Turza Wielka, Gralewo, Rybno Pomorskie, Montowo), które zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zamontowana zostanie także nowa sygnalizacja świetlna i półrogatki na 10 przejazdach kolejowo-drogowych, wymienione będą wszystkie urządzenia elektroenergetyczne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym i diagnostyki.
Prace zakończą się w pierwszej połowie 2013 r. i będą kosztować blisko 1,35 mld zł, z czego 650 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Z kolei cała linia E65 z Warszawy do Trójmiasta zostanie oddana do użytku w 2014 r.
Modernizacja linii została podzielona na 6 kontraktów. Pierwszy z nich, który realizuje konsorcjum Trakcja Polska, dotyczy kompleksowej przebudowy infrastruktury kolejowej (stacji i szlaków), pozostałe – skrzyżowań dwupoziomowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Tu wykonawcami są Strabag, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” razem z Drog – Bud oraz Mostostal Białystok.
- Pięć z nich zostało już podpisanych i jest w trakcie realizacji. Wkrótce wyłonimy wykonawcę, który przeprowadzi ostatnią część prac – mówi Ireneusz Cichocki, dyrektor projektu PKP PLK.
Do tej pory zmodernizowano 51,2 km linii kolejowych, 116,4 km torów, oddano do użytku przejście dla pieszych w Gralewie, wybudowano 33 przepusty, zmodernizowano 103,1 km sieci trakcyjnej, 5 przejazdów kolejowych oraz 23 perony.
- Modernizacja infrastruktury kolejowej jest wykonana w 95 proc. Zaawansowane prace trwają przy budowie wiaduktów i przejść pod torami. Całość robót zostanie wykonana w ciągu 6 miesięcy – zaznacza Cichocki.
Budowa wiaduktów kolejowych i drogowych jest istotną częścią modernizacji linii E65. Na odcinku LCS Działdowo powstanie 18 takich obiektów. Pozwala to na likwidację przejazdów w poziomie szyn i oznacza podwyższenie bezpieczeństwa pieszych i kierowców. Przeniesienie ruchu drogowego na wiadukty podwyższa również bezpieczeństwo ruchu kolejowego i umożliwia jazdę pociągów z wyższą prędkością – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych Centrum Realizacji Inwestycji. Docelowo na trasie z Warszawy do Gdyni pociągi będą jeździły z prędkością 160 km/h. A na odcinku Iłowo – Działdowo nawet 200 km/h.
Modernizacja spowoduje również likwidację 4 nastawni obsługujących obecnie linię na trasie z Mławy do Montowa. Prowadzenie ruchu pociągów na całym odcinku będzie odbywać się w nowoczesnym Centrum Sterowania w Działdowie.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć ze stacji w Działdowie