Samorząd województwa wielkopolskiego przeznaczy w przyszłym roku na przewozy kolejowe 120 mln zł. To kwota podobna do tegorocznej, ale realnie mniejsza o jakieś 20 proc. – przyznaje wicemarszałek województwa, Wojciech Jankowiak.
Wicemarszałek Jankowiak udzielił wywiadu Radiu Merkury. Podczas rozmowy z gospodarzem programu, poinformował, że w 2013 r. samorząd wyda na przewozy 120 mln zł, czyli o 3 mln zł mniej, niż zapewniono w tym roku. Ale biorąc pod uwagę wzrost cen (dostępu do torów, energii trakcyjnej itd.), realnie przychody Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich będą mniejsze o 20 proc. od tegorocznej dotacji.
Koleje Wielkopolskie nie zastąpią w województwie Przewozów Regionalnych, będą dzieliły z nimi wykonywane przewozy. - Następuje podział rynku. Koleje Wielkopolskie przejmują stopniowo pracę wykonywaną przez PR. W tym roku KW wykonywały 20 proc. całej pracy przewozowej, w przyszłym roku ok. wykonają 40 proc. a w 2014 r. będą to proporcje 50 na 50 proc. – mówi Wojciech Jankowiak.
Według Jankowiaka, idealna kolej aglomeracyjna w Wielkopolsce powinna opierać się na kursowaniu z Poznania pociągów w 9 kierunkach w odstępie 30 minut w godzinach szczytu. Aby zachować ten standard należałoby zwiększyć liczbę par pociągów o połowę. Z powodu niekorzystnej sytuacji finansowej województwa inwestycje w tabor nie będą możliwe. Wicemarszałek zapewnia, że samorząd wprowadził oszczędności w prowadzeniu pociągów, ale zadbano o to, aby nie ucierpieli na oszczędnościach pasażerowie jeżdżący codziennie do szkoły i do pracy. Ograniczono za to liczbę kursów w okresach świąt i wakacji.
Samorząd Wielkopolski zamówił dla swojej spółki przewozowej 22 ezety typu ELF za prawie pół miliarda zł. Aktualnie Koleje Wielkopolskie otrzymały już 4 składy a do końca roku dostaną kolejne dwa. ELF-y trafią na linie Poznań – Zbąszynek i Poznań – Kutno.
Składy z Pesy będą serwisowane w Zbąszynku. W Poznaniu nie było dla centrum serwisowego odpowiedniego zaplecza. Obiekt przygotowują Koleje Wielkopolskie; gdy będzie na ukończeniu zostanie certyfikowany przez Pesę.