Bez kolei nie ma rozwoju Polski Południowej

Bez kolei nie ma rozwoju Polski Południowej

07 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Sieć centrów transferu innowacji oraz technologii w Małopolsce i w Śląskiem, konsorcja innowacyjnej medycyny,  a także szybkie połączenie kolejowe Krakowa z Katowicami - to kluczowe przedsięwzięcia zaproponowane w projekcie Strategii dla Rozwoju Polski Południowej.

Bez kolei nie ma rozwoju Polski Południowej
Fot. Dominik Skudlarski

O tym, jak zbudować silny i konkurencyjny makroregion, dyskutowali dziś w Krakowie przedstawiciele samorządów województw małopolskiego i śląskiego podczas wspólnej sesji komisji ds. rozwoju sejmików obu województw.

„Pragniemy zdobyć przewagę konkurencyjną wśród innych regionów oraz mocno zaistnieć w przestrzeni europejskiej" - tak cel nadrzędny Strategii posumował marszałek Marek Sowa. W podobnym tonie wypowiadała się wicemarszałek Aleksandra Gajewska-Przydryga, która podkreśliła znaczenie Polski Południowej jako jednego z najważniejszych regionów naszego kraju. „Polska Południowa to najbardziej zaludniony obszar w Polsce, a nasze regiony w połączeniu generują bardzo wysoki udział w PKB" - mówiła. Zwróciła również uwagę na ogromny potencjał intelektualny Polski Południowej oraz fakt, że Polska Południowa jest najchętniej i najczęściej odwiedzanym przez turystów miejscem w Polsce.

Jak podkreślił marszałek Marek Sowa, główne pola, na jakich regiony zamierzają ze sobą współpracować, to: integracja przestrzeni województw, współpraca metropolitalna, podwyższanie konkurencyjności gospodarki województw, podwyższanie kapitału ludzkiego oraz promocja Polski Południowej.

W przyjętym w sierpniu 2012 r. przez Zarządy Województw Małopolskiego i Śląskiego projekcie Strategii za cel nadrzędny obrano uczynienie z Polski Południowej nowoczesnego i atrakcyjnego regionu w Europie.

Jednym z kluczowych zadań są m.in. wspólna Karta Metropolitalna pozwalająca na korzystanie z usług publicznych w aglomeracjach krakowskiej i katowickiej oraz integrowanie infrastruktury obu województw, w tym przede wszystkim kolei.

Planowany termin przyjęcia Strategii przez sejmiki obu województw to luty/marzec 2013 roku.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Przetarg na remont torowiska w Bytomiu Przetarg na remont torowiska w Bytomiu
Następny artykuł Vectron z niemiecką homologacją Vectron z niemiecką homologacją