Regulacje UTK: PLK naruszyły przepisy dot. dostępu do infrastruktury

UTK: PLK naruszyły przepisy dot. dostępu do infrastruktury

31 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Według Urzędu Transportu Kolejowego, zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe w sposób niejasny i nieprzejrzysty dla przewoźników przedstawił informacje o sposobie ustalania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej. PKP PLK mają teraz 14 dni na odniesienie się do tej decyzji.

UTK: PLK naruszyły przepisy dot. dostępu do infrastruktury
Fot. Dominik Skudlarski

W oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy Prezes UTK wydał decyzję, w której stwierdził, że PKP PLK nie opracowały „Regulaminu przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych na rozkład jazdy 2012/13” w taki sposób, że przewoźnicy kolejowi uzyskali informacje o sposobie ustalania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Informacje takie powinny dotyczyć metody kalkulacji stawek oraz wszelkich parametrów, które mają istotny wpływ na wysokość ponoszonych przez przewoźników opłat, jak również rekompensat przyznawanych przewoźnikom kolejowym, które wpływają na wysokość naliczanych im opłat, w tym rekompensat przyznawanych w przypadku występowania utrudnień na sieci PKP PLK wynikających z prowadzonych prac remontowo-modernizacyjnych. Tym samym Prezes UTK uznał, ze PKP PLK dopuściły się naruszenia art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) oraz § 19 ust. 2 pkt 14Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 lutego 2009 r. w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 35, poz. 274).

Prezes UTK stwierdził w niniejszej decyzji, że skoro przewoźnicy kolejowi za udostępnianie infrastruktury kolejowej ponoszą na rzecz PKP PLK opłaty, to sposób ich obliczania powinien być dla nich w pełni jasny i przejrzysty. Konieczne jest bowiem, aby przewoźnicy kolejowi mieli świadomość, co do zasad, na podstawie których opłata ta jest obliczana i czynników, które wpływają na jej wysokość lub mogących skutkować obniżeniem tej opłaty. Tymczasem, na podstawie danych zawartych w Regulaminie 2012/13 przewoźnik kolejowy nie jest w stanie ustalić metodologii, z jakiej korzysta PKP PLK w procesie naliczania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Ponadto, z zapisów Regulaminu nie wynika, w jakich okolicznościach przyznana może być przewoźnikowi rekompensata od zarządcy skutkująca obniżeniem opłaty za dostęp i w jaki sposób będzie ona ustalana. Zdaniem Prezesa UTK, na PKP PLK, które są naturalnym monopolistą na rynku udostępniania infrastruktury kolejowej, ciąży obowiązek uzasadnienia przewoźnikom, korzystającym z będącej w jego zarządzie infrastruktury, zasadności przyjętej przez niego metodologii kalkulacji stawek. Zarządca posiada wszelką niezbędną wiedzę na temat parametrów, które mają istotny wpływ na wysokość opłat ponoszonych przez przewoźników i które w związku z tym powinny zostać upublicznione w Regulaminie 2012/13.

Prezes UTK w decyzji wskazał ponadto, że zmiana polegająca na wprowadzeniu do Regulaminu 2012/13 informacji o metodzie kalkulacji stawek oraz o wszelkich parametrach, które mają istotny wpływ na wysokość ponoszonych przez przewoźników opłat, a także przyznawanych rekompensatach nie wymaga przeprowadzenia w tym przypadku konsultacji z przewoźnikami. Inaczej będzie, jeśli opracowane będą przez zarządcę nowe, nieznane przewoźnikom rekompensaty. Podobnie obowiązek przeprowadzenia konsultacji z przewoźnikami będzie istniał w przypadku projektów regulaminów wydawanych na kolejne rozkłady jazdy, które zgodnie ze wskazaniami Prezes UTK zawierać powinny informacje o sposobie ustalania przez Zarządcę opłat za korzystnie z infrastruktury kolejowej. Zamieszczenie w regulaminie danych pozwalających na określenie wysokości naliczanej przewoźnikom opłaty umożliwi im tym samym zgłaszanie ewentualnych uwag i zastrzeżeń w tym zakresie w ramach prowadzonych konsultacji.

Prezes UTK zakończył postępowanie w tej sprawie 28 stycznia i wyznaczył PKP PLK termin 14 dni od dnia otrzymania decyzji na usunięcie nieprawidłowości wskazanych w sentencji decyzji. Ponadto, decyzji nadanow całości rygor natychmiastowej wykonalności, mając na względzie interes społeczny.

Od wydanej decyzji PKP PLK przysługuje prawo złożenia do Prezesa UTK wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Do końca lutego bez strajku na kolei Do końca lutego bez strajku na kolei
Następny artykuł Siemens dostarczy 100 pociągów Austriakom Siemens dostarczy 100 pociągów Austriakom