Andrzej Massel, wiceminister transportu przekonywał podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego, że bezpieczeństwo na kolei jest newralgicznym obszarem. Wśród działań poprawiających bezpieczeństwo wymienił m.in. modernizację i rewitalizację linii kolejowych, wymianę rozjazdów i przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych.
- Do spraw bezpieczeństwa w transporcie kolejowym należy podchodzić rozważnie, ponieważ każdego dnia tysiące pracowników kolei stosuje procedury, których zmiany powinny być dobrze przygotowane i prawidłowo wdrażane – powiedział Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Do działań poprawiających bezpieczeństwo na kolei zaliczył zakup i modernizację taboru, prowadzoną systematycznie modernizację i rewitalizację linii kolejowych, programy zakupu i zabudowy rozjazdów o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym oraz poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych realizowane w latach 2013-2014. Pierwszy z nich obejmuje wymianę 700 sztuk rozjazdów kosztem 280 mln zł. Drugi zakłada podniesienie standardów bezpieczeństwa poprzez modernizację 238 przejazdów kolejowych w całym kraju kosztem 240 mln zł.
Jednocześnie wiceminister Massel podkreślił, że nowoczesna infrastruktura jest konieczna dla zapewnienia bezpieczeństwa na kolei, ale musi być uzupełniona o działania organizacyjno-prawne, które zostały zawarte w dziesięciopunktowym programie zaprezentowanym przez ministra transportu Sławomira Nowaka w maju ubiegłego roku. Obejmuje on: wzmocnienie kompetencji Urzędu Transportu Kolejowego, doraźne kontrole przeprowadzane przez ten urząd, dodatkowe szkolenia dla wszystkich maszynistów i dyżurnych ruchu pod nadzorem UTK, wprowadzenie jednolitych standardów bezpieczeństwa, zmianę ustawy o transporcie kolejowym, opracowanie ustawy o czasie pracy maszynistów, odbudowę szkolnictwa zawodowego o profilu kolejowym, rozbudowę kompetencji szkoleniowych PKP Polskie Linie Kolejowe, poprawę dyscypliny pracy oraz wprowadzenie e-licencji maszynisty.
Podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego, które odbywało się w dniach 20-21 lutego w Warszawie prelegenci omówili m.in. zagadnienia rozwiązań technicznych zwiększających bezpieczeństwo, kontroli faktycznego poziomu bezpieczeństwa w firmach kolejowych, nowe metody wykrywania i ograniczania zagrożeń w infrastrukturze kolejowej oraz utrzymania taboru.