Powstanie kolejowa obwodnica Budapesztu

Powstanie kolejowa obwodnica Budapesztu

04 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Węgierski rząd zapowiedział budowę pierścienia kolejowego wokół Budapesztu, który pozwoli zwiększyć przepustowość przewozów towarowych ze Wschodu do Europy Zachodniej - donosi "The Railway Insider".

Powstanie kolejowa obwodnica Budapesztu
Fot. Benko Zsolt, Wikimedia

Wspólne działania w tej sprawie podjęły Węgierskie Stowarzyszenie Kolejowe Hungrail, zrzeszające zarówno spółki prywatne, jak i państwowe oraz MLSZKSZ, Węgierskie Stowarzyszenie Operatorów Centrów Logistycznych.

Plany zakładają wybudowanie na długości 113 km zelektryfikowanej, dwutorowej linii kolejowej, której elementem będą m.in. dwa mosty na Dunaju. Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością 160 km/h. Trasa będzie przeznaczona wyłącznie do kolejowych przewozów towarowych. Obwodnica zostanie wybudowana między miastami Tatabanya i Cegled.

Inwestycja pozwoli na skrócenie czasu podróży przez całe Węgry do jednego dnia. Dziś pociągi towarowe potrzebują do tego nawet 4-5 dni. Węgierski rząd szuka obecnie sposobu, aby zaangażować w przedsięwzięcie kapitał z Dalekiego Wschodu w ramach umowy z China Development Bank opiewającej na miliard euro oraz środki z Unii Europejskiej.

Jeśli uda się pozyskać kapitał z Chin to budowa będzie mogła ruszyć na wiosnę 2014 r. Do tego czasu ma być opracowane studium wykonalności. W tym wariancie trasa byłaby gotowa do 2017 r.

Przedsięwzięcie uwzględnia specyfikę Węgier, gdzie sieć kolejowa koncentruje się w Budapeszcie. Dla transportu pasażerskiego jest to korzystne. W przypadku transportu towarowego blokuje tranzyt. Trasy podmiejskie są zatłoczone każdego dnia, m.in. to jest przyczyną, że średnia prędkość pociągu towarowego na Węgrzech jest bardzo niska.

Trasa zostanie wybudowana w stylu autostrady, więc nie będzie rozgałęzienia w kierunku np. Szekesfehervaru, Pusztaszabolcsu, Kecskemetu czy Szegedu. Rząd węgierski szacuje, że inwestycja może być ogromnym zastrzykiem finansowym dla rodzimego przemysłu budowlanego. Oprócz tego spowoduje wzrost zatrudnienia na stacjach Komarom, Tatabanya i Szolnok.

Z planów budowy kolejowej obwodnicy Budapesztu zadowoleni są przewoźnicy towarowi. Cytowany przez "The Railway Insider" Imre Kovács, prezes Rail Cargo Hungaria, największego przewoźnika na Węgrzech i jednocześnie członek zarządu Hungrail wskazał, że inwestycja będzie bardzo korzystna dla rynku i spowoduje jego gwałtowny wzrost. Prognozy zakładają poszerzenie kontaktów biznesowych, głównie ze względu na skrócony czas podróży. Przewoźnicy będą mieli lepsze warunki do transportu towarów z Ukrainy, Rosji i Chin przez miejscowość Záhony do Zachodniej Europy.