Połączenie kolejowe do Wieliczki jak nowe

Połączenie kolejowe do Wieliczki jak nowe

26 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Krótszy przejazd z Krakowa do Wieliczki oraz nowoczesna infrastruktura kolejowa – np. nowe perony czy wyświetlacze – to tylko niektóre efekty zakończonej właśnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji wartej 216 mln złotych.

Połączenie kolejowe do Wieliczki jak nowe
Fot. PKP PLK

Dla podróżujących koleją największe, widoczne zmiany zaszły na peronach, które przeszły prawdziwą metamorfozę. Wszystkie perony na trasie Kraków Bieżanów – Wieliczka dostosowane zostały do potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi – wybudowane zostały specjalne pochylnie, poręcze, guzki przy krawędziach peronowych, powierzchnie antypoślizgowe. 

Inwestycja obejmowała modernizację ponad 5,3 km linii kolejowej, kompleksową wymianę torów i rozjazdów oraz przebudowę sieci trakcyjnej. Wykonane prace sprawiły, że na tej dość krętej i krótkiej linii pociągi mogą rozpędzać się do prędkości 70 km/h. Na stacji Wieliczka Park oraz na przystanku Wieliczka Rynek – Kopalnia wyświetlacze elektroniczne pokazujące godzinę odjazdu pociągu. Podróżni mogą również korzystać z nowo zbudowanego przystanku Wieliczka Bogucice. Zadbano także o infrastrukturę w otoczeniu stacji i przystanków – wybudowane zostały dojścia do peronów oraz chodniki. 

Przy stacji Wieliczka Park wybudowany został parking typu „Park&Ride”. Dzięki temu pasażerowie mogą korzystać z 236 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, a także 13 miejsc dla busów oraz 112 miejsc dla miłośników rowerów. Projekt zakładał także budowę i organizację węzła przesiadkowego dla stacji Wieliczka Rynek – Kopalnia oraz Wieliczka Park.

Istotną częścią inwestycji była modernizacja stacji Kraków Główny. Przebudowane zostały wszystkie perony, tory, tunel dla pieszych. Zastosowano materiały budowlane najwyższej klasy. Wiaty peronowe zostały obłożone trwałymi i estetycznymi panelami aluminiowymi. Stacja Kraków Główny nabrała dzięki temu lekkości i wygląda nowocześnie. Pasażerowie doceniają nową instalację oświetleniową i nagłośnienie, nowe elektroniczne tablice informacyjne i wyświetlacze. Stacja w pełni została przystosowana do potrzeb niepełnosprawnych czy np. podróżnych z cięższym bagażem.  

Koszt całego projektu „Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej” to 216 mln złotych, z czego prawie 104 mln złotych pochodzi ze środków Unii Europejskiej, z Funduszu Spójności.