Goltz: wysokie opłaty za dostęp do torów odstraszają klientów

Goltz: wysokie opłaty za dostęp do torów odstraszają klientów

26 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewoźnicy kolejowi protestują przeciwko wzrostowi stawek dostępu do infrastruktury kolejowej ponad dwukrotnie przewyższającemu poziom inflacji.

Goltz: wysokie opłaty za dostęp do torów odstraszają klientów
Fot. Rafał Wilgusiak

Polscy przewoźnicy kolejowi z niepokojem przyjęli wiadomość zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK planującego zwiększenie stawki dostępu do infrastruktury przekraczającego ponad dwukrotnie poziom inflacji. PLK przedstawiły regulatorowi rynku, Urzędowi Transportu Kolejowego plany podwyższenia stawki dostępu do infrastruktury kolejowej na rok 2014 o 3,7 proc., ponad dwa razy więcej niż poziom inflacji. W roku 2013 stawki i tak wzrosły już o 4,8 proc., również znacznie przekraczając poziom inflacji.

Christian Schreyer, prezes DB Schenker Rail Polska uważa, że logika planowanych podwyżek może być porównana do działań drwala starającego się podciąć gałąź, na której siedzi. Wyższe koszty dostępu do infrastruktury będą oznaczały wyższe koszty dla przewoźników kolejowych, co z kolei będzie oznaczało dla PLK mniej klientów oraz dalsze straty.

- Na pewno będziemy zgłaszali nasze zastrzeżenia do regulatora rynku UTK - mówi Schreyer.

Wypowiadając się w imieniu założycieli Fundacji Pro Kolej, nowej grupy promującej transport kolejowy, Andrew Goltz ocenił, że polityka Ministerstwa Transportu w myśl zasady „za usługi kasujemy, ile tylko rynek wytrzyma” okazała się „porażką”.

- Co roku wysokie stawki dostępu do infrastruktury przeganiały kolejnych klientów, zaś PLK ciągle nie były w stanie osiągnąć swoich celów operacyjnych. W Polsce obowiązują jedne z najwyższych stawek dostępu do infrastruktury kolejowej spośród wszystkich krajów europejskich – mówi Goltz.

Jego zdaniem kosztowna sieć kolejowa to nie tylko katastrofa dla firm z niej korzystających, to katastrofa dla nas wszystkich. A to dlatego, że wyższe stawki dostępu dla operatorów kolejowych oznaczają wyższe opłaty dla klientów kolei.

- Jako pasażerowie musimy płacić więcej za bilety; jako konsumenci produktów wykorzystujących surowce przewożone koleją więcej płacimy wszyscy. Nawet przeciętny kierowca ponosi koszty takiej sytuacji. Wysokie stawki dostępu oznaczają, że na drogach realizowane są przewozy, które powinny odbywać się na kolei. Jeszcze więcej kierowców utknie za wolno poruszającymi się ciężarówkami, których spaliny zawierają rakotwórcze substancje, a z kolei już teraz ich samochody przedwcześnie zużywają się na dziurawych drogach, które są efektem ruchu aut ciężarowych. Jednocześnie Ministerstwo Finansów dofinansowuje sieć drogową, żądając jednocześnie, aby sieć kolejowa była dochodowa! – zaznacza przedstawiciel Fundacji Pro Kolej.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kulturalna jazda z wrocławskim MPK Kulturalna jazda z wrocławskim MPK
Następny artykuł Polska - San Marino: jak dojechać na mecz? Polska - San Marino: jak dojechać na mecz?