Szybciej przez kolejowy most na Nysie Łużyckiej

Szybciej przez kolejowy most na Nysie Łużyckiej

18 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe są gotowe do budowy nowego mostu kolejowego na Nysie Łużyckiej. Przeprawa za 24 mln zł zastąpi starą konstrukcję. Zapewni przejazd szybszych i cięższych pociągów. Ze względu na położenie mostu, potrzebne do budowy decyzje przygotowuje też zachodni sąsiad.

Szybciej przez kolejowy most na Nysie Łużyckiej
Fot. PKP PLK

Nowy most powstaje między Bielawą Dolną a Horką w powiecie zgorzeleckim. Pięcioprzęsłowa konstrukcja będzie miała ponad 140 m. Zapewni położenie dwutorowej zelektryfikowanej linii o prędkości do 120 km/h i większym niż obecne obciążeniu. Będzie też montaż nowej sieci teletechniczna oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Obecnie na starym moście, czynny jest tylko jeden tor z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Nośność wynosi 196 KN/oś. Po nowym pociągi pojada o 70 km/h szybciej. Zwiększy się nośność do 245 kN/oś

Efektem prac będzie większa przepustowość i sprawność linii. Poprawi się atrakcyjność transportu kolejowego w regionie i na międzynarodowej linii, łączącej Ukrainę, Polskę i Niemcy. Modernizacja zwiększy również bezpieczeństwo środowiska naturalnego obok kolejowej trasy.

PKP Polskie Linie Kolejowe uzyskały już niezbędne decyzje: decyzję środowiskową, lokalizacyjną, pozwolenie wodnoprawne oraz pozwolenie na budowę mostu. Gotowy jest także projekt budowlany.

- Prace na moście oraz pozostałe roboty m.in. z zakresu sterowania ruchem kolejowym, telekomunikacji, energetyki rozpoczną się w grudniu 2013 i potrwają do sierpnia 2015 r. Równocześnie strona niemiecka będzie modernizowała odcinek Horka granica państwa, natomiast PLK odcinek Horka – Bielawa Dolna - informuje Jerzy Dudek z Centrum Realizacji Inwestycji PLK.

Rozpoczęcie robót uzależnione jest od decyzji ustalenia planu prawnie wiążącego tj. dokumentu z Federalnego Urzędu Kolejowego (EBA) w Dreźnie.

Nowy most powstaje w ramach projektu  POIiŚ 7.1-13 "Modernizacja linii kolejowej E30, etap II, odcinek Bielawa Dolna Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja". Całkowity koszt projektu wynosi 24 mln zł brutto. Dofinansowanie UE pokryje 70 proc. tej kwoty.

To ostatni na zachodzie Polski odcinek linii kolejowej E30. Na Dolnym Śląsku trasa: Zgorzelec/Bielawa Dolna - Węgliniec -Legnica - Wrocław. Dalej linia biegnie przez Opole - Katowice - Kraków - Przemyśl na Ukrainę.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko