Na początku czerwca 2013 roku w siedzibie Mazowieckiej Jednostki Wdrażania programów Unijnych prezes PKP Intercity Janusz Malinowski razem z członkiem zarządu spółki ds. finansowych Pawłem Hordyńskim podpisali umowę na dofinansowanie zakupu symulatora do szkolenia zawodowego maszynistów pojazdów trakcyjnych.
Pełna nazwa tego projektu brzmi: „Wzrost konkurencyjności i innowacyjności spółki PKP Intercity S.A. poprzez nawiązanie współpracy badawczo-rozwojowej z jednostką naukową”.
Całkowita wartość projektu: 5 199 600,00 zł
Kwota dofinansowania: 1 249 500,00 zł
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 Priorytet I „Tworzenie warunków dla rozwoju potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości na Mazowszu” Działania 1.2 „Budowa sieci współpracy Nauka-Gospodarka”.
Przedmiotem projektu, który będzie realizowany we współpracy z Instytutem Kolejnictwa jest transfer wiedzy oraz najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie doskonalenia zawodowego maszynistów pojazdów trakcyjnych z użyciem symulatora.
Okres realizacji projektu obejmuje lata 2012-2014, na który składają się następujące etapy:
- część przygotowawcza projektu, która zawiera takie elementy jak przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej oraz dokumentacji technicznej do części badawczej oraz promocję źródeł finansowania projektu
- część badawcza projektu, obejmująca eksperymentalne prace rozwojowe wykonywane przez jednostkę naukowo-badawczą (Instytut Kolejnictwa)
- część wdrożeniowa projektu, w ramach której zaplanowano zakup od firmy zewnętrznej symulatora opracowanego zgodnie ze specyfikacją opartą na wynikach fazy badawczej oraz prace wdrożeniowe.
Funkcja dydaktyczna symulatora poprzez jego dużą zgodność z rzeczywistością umożliwi efektywne przeprowadzanie szkoleń maszynistów. Będą one ułatwione dzięki możliwości budowy dowolnych scenariuszy obejmujących zarówno opanowanie praktycznych umiejętności i nawyków niezbędnych do bezpiecznego prowadzenia pociągów o różnej konfiguracji w każdych warunkach ruchowych i pogodowych, jak również postępowanie w przypadku awarii wybranych systemów i instalacji oraz rozpoznawanie potencjalnych zagrożeń i prawidłowe reagowanie w sytuacjach niebezpiecznych w ruchu kolejowym. Poprzez możliwość zapisu danych symulacyjnych, możliwa będzie efektywna ocena maszynistów wykonujących ćwiczenia, a symulator będzie posiadał funkcje odtwarzania przeprowadzonych prób symulacyjnych oraz moduł oceny ćwiczących według zadanych kryteriów (odchylenia od wzorcowego przejazdu, czas).
Szkolenie z wykorzystaniem symulatora może być również użyteczne do badań pracowników drużyn trakcyjnych, którzy brali udział w wypadkach i katastrofach kolejowych, szczególnie pod kątem ewentualnych zaburzeń psychomotorycznych, będących skutkiem przeżytego stresu w kontekście ponownego zatrudniania na stanowisku maszynisty.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 oraz ze środków budżetu państwa.