Przygotowania do modernizacji linii Rail Baltica

Przygotowania do modernizacji linii Rail Baltica

04 lipca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wyremontowana trasa objazdowa Legionowo – Tłuszcz ma usprawnić ruch kolejowy w czasie modernizacji odcinka Warszawa – Tłuszcz, stanowiącej fragment linii Rail Baltica. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na rewitalizację torów, które posłużą pociągom dalekobieżnym jadącym ze stolicy w kierunku Białegostoku.

Przygotowania do modernizacji linii Rail Baltica
Fot. PKP PLK

Prace na trasie Legionowo – Tłuszcz obejmą wymianę szyn na długości 12,5 km, wymianę rozjazdów, wymianę drewnianych podkładów, czyszczenie i uzupełnienie tłucznia, a także tzw. podbicie torów i rozjazdów. Roboty będą się wiązały również z budową sieci trakcyjnej nad jednym torem na stacji Wieliszew oraz wymianą elementów sieci trakcyjnej. Realizacja robót pozwoli na przywrócenie maksymalnej prędkości rozkładowej do 80 km/h. 

Trasa Legionowo – Tłuszcz będzie wykorzystana jako linia objazdowa podczas modernizacji ciągu linii kolejowych między Warszawą Rembertowem a miejscowością Sadowne. Jest to to część linii kolejowej E75 która ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego.  Modernizacja tej trasy obejmie odcinek o długości ponad 66 km. Plan robót o wartości 1,3 mld zł netto przewiduje wymianę, przebudowę lub budowę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej, jak: torów, peronów, mostów wiaduktów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zabezpieczeń związanych z ochroną środowiska. Wszystkie perony na przystankach i stacjach będą przystosowane do obsługi niepełnosprawnych czy np. pasażerów z cięższym bagażem. 

W planach jest również budowa skrzyżowań wielopoziomowych oraz likwidacja przejazdów w poziomie szyn. Po zakończeniu prac w 2015 roku pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 160km/h. 

Na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna w ramach inwestycji powstanie dodatkowa para torów dla ruchu podmiejskiego. Takie rozwiązanie pozwoli na prowadzenie ruchu  pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych po oddzielnych torach – w efekcie umożliwi to na sprawniejsze zarządzanie intensywnym ruchem kolejowym. 

Wykonawca – konsorcjum przedsiębiorstwa „UNITOR B” (lider konsorcjum) oraz Przedsiębiorstwa Remontowo Budowlane „TOR” (partner konsorcjum) wykonają roboty w ciągu 9 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wartość zamówienia wynosi 18,9 mln zł netto.