Transport miejski Kraków: wkrótce rusza budowa nowej linii tramwajowej

Kraków: wkrótce rusza budowa nowej linii tramwajowej

09 września 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wykonawcą trasy tramwajowej Lipska – Wielicka jest firma Mota –Engil Central Europe. Jej długość wyniesie 2,1 km. Jej część będzie biegła po specjalnie wybudowanej do tego celu rampie.

Kraków: wkrótce rusza budowa nowej linii tramwajowej
Fot. Kuba Batorowicz

Wartość umowy to 150 mln zł brutto, w tym wartość kosztów kwalifikowanych wynosi niemal 110,8 mln zł. Obecnie współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 59 proc., jednakże zaproponowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zmiany w tym zakresie, oczekujące na akceptację Komisji Europejskiej, przewidują zwiększenie dofinansowania do poziomu 85 proc. W takiej sytuacji wkład własny miasta w realizację robót budowlanych wyniósłby: 55 829 129,82 zł, natomiast wkład własny miasta dla całej inwestycji wyniósłby wówczas: 61 873 750,01 zł, przy całkowitych kosztach inwestycji: 164 686 666,45 zł.

Przekazanie terenu budowy planowane jest na dzień 12 września 2013r. Termin realizacji 24 m-ce od podpisania umowy, czyli od 6 września 2013 r.

Głównym elementem nowego połączenia torowego jest estakada pieszo – rowerowo – tramwajowa. Będzie to przeprawa nad torami kolejowymi, bez dopuszczonego ruchu samochodów. Inwestycja ma za zadanie skrócić czas przejazdu szybkiego tramwaju, poprzez wyprowadzenie go z torowisk które nie są torowiskami wydzielonymi (np. Starowiślna). Dzięki tej inwestycji czas przejazdu linii 50 skróci się o około 5 minut.

Nowa linia tramwajowa obejmuje budowę torowiska tramwajowego wraz z towarzysząca infrastrukturą na odcinku od skrzyżowania ulic Kuklińskiego – Lipska – Saska do połączenia z ulicą Wielicką na szlaku między przystankami Kabel i Dworcowa, węzły rozjazdowe ze wszystkimi relacjami skrętnymi na połączeniu z istniejącymi liniami w ciągu ulic Wielicka i Saska/Lipska oraz przejście przez teren kolejowy estakadą w rejonie stacji kolejowej Kraków Pałaszów oraz estakadą drogową

  • Długość torowiska tramwajowego ok. 2,1 km podwójnego toru .
  • Estakada tramwajowa wraz z infrastrukturą nad terenem kolejowym – o długości ok. 460m
  • Estakada nad układem drogowym wraz z infrastrukturą tramwajową – o długości ok. 160m
  • Rampy najazdowe łącznie o długości ok. 620m
  • Rampa pieszo rowerowa o dł. 380 m