Łódź Widzew: budują tunel i wiatę

Łódź Widzew: budują tunel i wiatę

12 września 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

„Prace na modernizowanej stacji idą pełną parą” – zapewniała na dzisiejszej konferencji prasowej Trakcja SA, wykonawca robót. Rozebrane jest już torowisko w północnej części stacji, zaczęła się budowa przejścia podziemnego i zadaszenia peronów. Rozpoczęta w drugiej połowie sierpnia przebudowa zakończy się w przyszłym roku. 

Łódź Widzew: budują tunel i wiatę
Fot. Kasper Fiszer

Do końca 2014 r. stacja Łódź Widzew ma się zmienić nie do poznania – nad trzema nowymi peronami zostanie wybudowana estetyczna wiata, prowizoryczne przejście w poziomie szyn zostanie zastąpione tunelem, przebudowany zostanie także cały układ torowy. O postępie rozpoczętych 19 sierpnia robót mówili na dzisiejszej konferencji prasowej przedstawiciele PKP PLK i głównego wykonawcy, warszawskiej spółki Trakcja SA.

Większa przepustowość łódzkiego węzła

– Przebudowa Łodzi Widzewa to ważny etap dla funkcjonowania kolei w węźle łódzkim – ocenił Maciej Dutkiewicz z Zespołu Prasowego (odpowiedzialny za kontakty z mediami w zakresie inwestycji) PKP PLK.

Dzięki zwiększeniu liczby krawędzi peronowych z trzech do sześciu zwiększy się przepustowość jednej z trzech najważniejszych łódzkich stacji.

– Usprawni to system transportowy kraju, regionu i miasta – mówiła Katarzyna Ziarkowska, kierownik projektu z ramienia PLK. – Budowa lokalnego centrum sterowania poprawi też bezpieczeństwo ruchu pociągów – przekonywała.

Oddzielna część towarowa

Poza sześcioma torami dla ruchu pasażerskiego na widzewskiej stacji znajdą się trzy tory do obrządzania składów rozpoczynających i kończących bieg oraz trzy dla pociągów towarowych.

– Oddzielne tory będą przeznaczone dla składów przewożących ładunki niebezpieczne. Znajdą się one w północnej części stacji, ok. 200 metrów od peronów – mówił Marek Kacprzak z Trakcji SA.

Zaczęli budować tunel

W ciągu trzech tygodni prac rozebrane zostało 36 km toru, zdemontowano też 53 rozjazdy.

– Zakończyliśmy także budowę ścian szczelinowych tunelu, z którego będzie można wyjść na nowe perony – relacjonował Marek Kacprzak. – Przejście drążymy na poziomie 7 metrów pod ziemią – dodał.

Rozpoczęła się też budowa wiaty nad peronami. Stoi już 36 pali, na których umieszczony zostanie dach. Wybudowana jest też część jednego z nowych peronów.

– Pozostawiliśmy tylko przerwy technologiczne niezbędne przy budowie tunelu – wyjaśniał Marek Kacprzak.

Nie tylko sama stacja

W ramach kontraktu PKP PLK z Trakcją SA wykonane zostaną także prace wokół widzewskiej stacji.
– Obecnie przebudowujemy przepust nad rzeką Jasień znajdujący się około kilometr od peronów – mówił Marek Kacprzak.

Na wiosnę przyszłego roku ruszą prace na dwukilometrowym odcinku Łódź Niciarniana – Łódź Widzew.

– Trakcja SA zbuduje nowy podziemny przystanek Łódź Niciarniana z jednym dwukrawędziowym peronem. W pobliżu przystanku powstanie też bezkolizyjne skrzyżowanie kolejowo-drogowe – wyjaśniła Katarzyna Ziarkowska.

Bez większych utrudnień

Prace wokół stacji na Widzewie nie wymagają wyłączenia ruchu pociągów.

– Teraz modernizujemy północną część stacji, a południową zamkniemy dopiero po oddaniu tej pierwszej – tłumaczył Marek Kacprzak. – Dzięki temu ruch pasażerski będzie odbywać się bez większych utrudnień – zapewnił.

Dodał też, że prace realizowane są terminowo. Na placu budowy zgromadzony jest materiał budowlany niezbędny do prowadzenia prac na co najmniej miesiąc w przód, co minimalizuje ryzyko opóźnień.

Inwestycja pochłonie ponad 200 mln zł. PKP PLK ubiega się o dofinansowanie z funduszu spójności w ramach unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość już zafakturowanych robót to niemal 47 mln zł. Jeszcze w tym miesiącu zarządca infrastruktury planuje podpisanie z Trakcją SA aneksu do umowy zwiększającego zakres robót w związku z obsługą zaplecza technicznego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, które powstanie przy widzewskiej stacji.