Nowy autobus szynowy zaprojektowany przez krakowską firmę EC Engineering oraz Newag rozpocznie wkrótce przewóz pasażerów na Mazowszu. Projekt nowoczesnego pojazdu powstał na zamówienie firmy z Nowego Sącza.
– To nowy standard na polskich kolejach – podkreśla Ireneusz Łuczak, prezes EC Engineering. - Pojazd zaprojektowany przez naszą firmę na zamówienie Newagu istotnie odbiega od starych pociągów, które dominują na polskich torach. Funkcjonalne wnętrze, wygodne fotele, komfortowe i ergonomiczne stanowisko maszynisty, obniżona podłoga z myślą o osobach niepełnosprawnych i starszych oraz nowoczesny design – wszystko to ma poprawić komfort jazdy pasażerów.
Autobus szynowy 222M obsługiwać będzie te szlaki regionalne w województwie mazowieckim, które nie są zelektryfikowane. Może rozwijać prędkość do 130 km/h. Wnętrze bez przedziałów z fotelami dla pasażerów w układzie samolotowym jest klimatyzowane i wyposażone w ogrzewanie wodne. Pojazd ma 126 miejsc siedzących oraz 140 stojących. Jest wyposażony w toaletę przystosowaną także dla osób niepełnosprawnych.
Część pojazdu ma obniżoną podłogę – to ułatwienie ma służyć osobom na wózkach inwalidzkich, matkom z dziećmi w wózkach czy osobom starszym – we wnętrzu zaprojektowano także miejsce dla wózków inwalidzkich oraz do przewozu rowerów. Krakowscy inżynierowie zaprojektowali i wyprodukowali specjalne rozkładane rampy, umożliwiające wygodne wejście do przedziału (są one przystosowane zarówno do wysokich jak i niskich peronów). Charakterystyczny jest nowoczesny design czoła pojazdu łączący miękkie przetłoczone powierzchnie z wyrazistymi krawędziami.
Szynobus jest pojazdem spalinowym (jednostki napędowe spełniają wymogi niskiej emisji spalin). Pojazd przechodzi właśnie testy homologacyjne.W planach jest przygotowanie wersji pojazdu na rynek niemiecki.
EC Engineering jest jednym z najlepiej rozwijających się biur projektowych w Polsce. Specjalizuje się w projektach transportowych (pociągi, tramwaje, metro, autobusy, podzespoły do samolotów, itp.), realizowanych głównie na rynki Europy Zachodniej i Azji. Obecnie pracuje w nim prawie 250 osób. Jest częścią EC Grupy, skupiającej kilka firm inżynierskich i zatrudniającej łącznie prawie 450 pracowników.