Szynobusy z Nowego Sącza pojadą na Sycylię

Szynobusy z Nowego Sącza pojadą na Sycylię

04 grudnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wczoraj Newag podpisał akt zmieniający do umowy ramowej z włoskimi Kolejami Etneńskimi na produkcję i dostawę w okresie 4 lat do 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Maksymalna wartość umowy ramowej po zmianie to 40 mln euro netto.

Szynobusy z Nowego Sącza pojadą na Sycylię
Fot. Newag

5 września 2013 r., w związku z toczącym się postępowaniem likwidacyjnym włoskiej firmy Costa Sistemi Ferroviari, została zawarta warunkowa umowa sprzedaży tego przedsiębiorstwa Newagowi.

Sprzedażą objęto prawa do projektu konstrukcyjnego, umowę ramową oraz umowę wykonawczą na dostawę 4 dwukierunkowych szynobusów. Sprzedaż miała nastąpić po spełnieniu warunków zawieszających, obejmujących m.in. uzyskanie zgody włoskiego Ministerstwa Infrastruktury i Transportu, Departamentu Transportu, Nawigacji i Systemów Informatycznych oraz Statystyki, Dyrekcji Generalnej  Transportu Publicznego Lokalnego oraz włoskiej Prokuratorii Krajowej, na zastąpienie spółki Costa Sistemi Ferroviari przez Newag. Wartość umowy ustalona była na 155 mln zł.

Zmienione warunki
Wczoraj Newag podpisał z włoskim resortem infrastruktury oraz  zarządem rządowym Kolei Etneńskiej (FCE) akt wprowadzający zmiany do umowy ramowej oraz pierwszej umowy wykonawczej (z  19 kwietnia 2010 r., zawartej między FCE, a spółką Costa Sistemi Ferroviari), w związku z rozstrzygnięciem przetargu na wspomniane szynobusy. Dzięki podpisaniu aktu Newag zastąpił włoskiego producenta w realizacji kontraktu na dostawę taboru.

Fot. Newag

Zmieniona umowa ramowa przewiduje prawo FCE do udzielania nowosądeckiej firmie zamówienia na dostawę maksymalnie 10 spalinowych zespołów trakcyjnych w okresie 4 lat. Maksymalna wartość zmienionej umowy ramowej wynosi 40 mln euro netto.

- Bardzo się cieszę z podpisania tej umowy. Dzięki Newagowi unowocześniony zostanie tabor kolejowy na Sycylii, co istotnie usprawni komunikację na wyspie – powiedział Virginio Di Giambattista, dyrektor generalny Regionalnego Transportu Publicznego.

Wraz ze zmianą umowy ramowej wprowadzono również zmiany do pierwszej umowy wykonawczej. Zgodnie z jej zmienioną treścią, Newag ma dostarczyć 4 pojazdy wartości 14,76 mln euro netto. FCE ma prawo zamówić kolejne pojazdy, na dostawę których podpisane zostaną odrębne umowy wykonawcze.

Jakie pojazdy dostarczy Newag?
- Konstrukcja pojazdu będzie naszego autorstwa, a design wymyśli zamawiający. Nie mamy jeszcze wizualizacji szynobusów, ponieważ projekt powstanie po negocjacjach z zamawiającym. Pojazdy powstaną w Nowym Sączu i zostaną przetransportowane do Włoch – informuje Urszula Makosz, menedżer ds. PR w Newagu.

Szynobusy będą mieć elektryczną przekładnię i wyciszoną kabinę pasażerską. Konfiguracja wnętrza przedziału ma umożliwić eksploatację pojazdu zarówno w ruchu miejskim jak i podmiejskim. Konfiguracja siedzeń ma być łatwo modyfikowalna, aby optymalizować pojemność składów. Minimalna liczba miejsc siedzących wynosi 100 i może być zmniejszana w zależności od potrzeb przewoźnika.

Pojazdy będą w pełni klimatyzowane i przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Każdy wagon wyposażony będzie w toaletę z obiegiem zamkniętym, przystosowaną dla osób niepełnosprawnych.  W trosce o bezpieczeństwo podróżnych w SZT zainstalowany zostanie monitoring. Pojazd będzie posiadał wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. Kabina maszynisty wyposażona będzie w system rozgłoszeniowy, umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.

Spalinowe zespoły trakcyjne pojadą z maksymalną  prędkością do 100 km/h i będą przystosowane do jazdy w trakcji wielokrotnej. Termin dostawy przedmiotu pierwszej umowy wykonawczej wynosi 18 miesięcy od dnia podpisania protokołu rozpoczęcia prac, zatem pierwsze cztery pojazdy powinny wyjechać na włoskie tory za 20 m-cy.