W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami opisanymi w raporcie nt. bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce, Najwyższa Izba Kontroli wystąpiła z szeregiem wniosków pokontrolnych skierowanych do organów odpowiedzialnych za ten sektor transportu.
Zalecenia są konsekwencją raportu Najwyższej Izby Kontroli, o którym pisaliśmy w artykule pt. "NIK krytykuje kolej za luki w systemie bezpieczeństwa".
W wyniku stwierdzonych zaniedabań Izba skierowała następujące wnioski:
do Ministra właściwego do spraw transportu m.in. o:
- wzmocnienie nadzoru nad UTK i PKP PLK SA w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- wprowadzenie zmian w rozporządzeniu w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego poprzez nałożenie odpowiednich zadań na dyżurnych ruchu i zmodyfikowanie procedur zarządzania bezpieczeństwem przez przedsiębiorstwa kolejowe;
- pełne wdrożenie unormowań unijnych w zakresie interoperacyjności (zdolności prawnej i technicznej do bezpiecznego i nieprzerwanego poruszania się po transeuropejskiej sieci kolejowej) polskich kolei.
- sfinalizowanie prac nad przygotowaniem projektu nowej ustawy m.in. o czasie pracy maszynistów (dzięki m.in. identyfikacji maszynistów wykonujących czynności na rzecz więcej niż jednego przewoźnika);
do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), m.in. o:
- podjęcie rzeczywistej, a nie tylko formalnej kontroli podmiotów kolejowych przed wydaniem im certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa oraz o podjęcie audytów systemów zarządzania bezpieczeństwem po wydaniu certyfikatów;
- nakładanie sankcji prawnych na podmioty nierealizujące terminowo wniosków pokontrolnych UTK w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego;
- dostosowanie poziomu zatrudnienia w pionie bezpieczeństwa ruchu kolejowego;
do Zarządu PKP PLK SA, m.in. o:
- zapewnienie skutecznego nadzoru nad: jednostkami odpowiedzialnymi za stan techniczny infrastruktury drogowej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz dyżurnymi ruchu w sytuacji używania przez nich sygnałów zastępczych;
- zapewnienie odpowiedniego poziomu zatrudnienia służb odpowiedzialnych za utrzymanie infrastruktury;
- rzetelną realizację procedur dla zapewnienia utrzymania infrastruktury kolejowej;
do przewoźników kolejowych m.in. o:
- zwiększenie nadzoru nad czasem pracy maszynistów, przestrzeganiem przez nich obowiązujących prędkości oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania urządzeń pokładowych w lokomotywach.