Na 1,5 miesiąca przed terminem zakończenia robót przekazano do eksploatacji zmodernizowane tory prowadzące z Gdańska Oliwy do Gdyni Chyloni – informuje PKP Polskie Linie Kolejowe. Przed terminem zakończyły się również pozostałe prace na torach wiodących od Pruszcza Gdańskiego do Gdańska Głównego przeprowadzone w ramach modernizacji magistrali Warszawa – Gdynia.
Prace objęły budowę prawie 100 km torów, montaż 151 rozjazdów, instalację 140 km sieci trakcyjnej. Na dwóch odcinkach inwestycyjnych obejmujących teren lokalnych centr sterowania ruchem kolejowym (LCS) w Gdańsku i w Gdyni zmodernizowano 18 mostów i wiaduktów. Zarządzanie ruchem kolejowym na terenie LCS Gdańsk i LCS Gdynia, czyli na odcinku o długości ponad 36 km, od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni, będzie odbywało się ze skomputeryzowanych nastawni. Pozwoli to na zwiększenie bezpieczeństwa i intensywności ruchu pociągów.
Na nowych peronach zamontowano m.in. nowe wiaty, oświetlenie, ławki oraz informację wizualną dla pasażerów. Na wszystkich stacjach zostały zamontowane windy umożliwiające obsługę osób niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach czy podróżnych z cięższym bagażem. Na przejściach na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Gdańska Głównego zostały wybudowane pochylnie. Prace objęły modernizację 9 istniejących i budowę 6 nowych przejść podziemnych. Powstała również nowa kładka dla pieszych w Gdyni Orłowie.
Inwestycja prowadzona na terenie LCS Gdańsk i LCS Gdynia jest częścią liczącej 350 km, modernizowanej trasy łączącej stolicę z wybrzeżem. Obecnie najważniejsze prace torowe, które zakończą się w tym roku, prowadzone są już tylko w okolicach Malborka i Iławy. Oznacza to, że pociągi mogą w pełni korzystać z nowych torów na odcinku od Tczewa do Gdańska Głównego. Dzięki temu czas przejazdu najszybszymi pociągami na tym odcinku wyniesie około 30 minut. Zakładany czas przejazdu najszybszych pociągów w relacji Warszawa – Gdańsk Główny to mniej niż 3 godziny. Łączny całkowity koszt realizacji projektu obejmujący LCS Gdańsk i LCS Gdynia to 1 mld 166 mln zł.
Prace prowadzone były w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E65/C-E65 na odcinku Warszawa – Gdynia na obszarze LCS Gdańsk, LCS Gdynia”.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.