PLK zakończyły przed terminem modernizację linii w Trójmieście

PLK zakończyły przed terminem modernizację linii w Trójmieście

07 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na 1,5 miesiąca przed terminem zakończenia robót przekazano do eksploatacji zmodernizowane tory prowadzące z Gdańska Oliwy do Gdyni Chyloni – informuje PKP Polskie Linie Kolejowe. Przed terminem zakończyły się również pozostałe prace na torach wiodących od Pruszcza Gdańskiego do Gdańska Głównego przeprowadzone w ramach modernizacji magistrali Warszawa – Gdynia.

PLK zakończyły przed terminem modernizację linii w Trójmieście
Fot. PKP PLK

Prace objęły budowę prawie 100 km torów, montaż 151 rozjazdów, instalację 140 km sieci trakcyjnej. Na dwóch odcinkach inwestycyjnych obejmujących teren lokalnych centr sterowania ruchem kolejowym (LCS) w Gdańsku i w Gdyni zmodernizowano 18 mostów i wiaduktów. Zarządzanie ruchem kolejowym na terenie LCS Gdańsk i LCS Gdynia, czyli na odcinku o długości ponad 36 km, od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni, będzie odbywało się ze skomputeryzowanych nastawni. Pozwoli to na zwiększenie bezpieczeństwa i intensywności ruchu pociągów.

Na nowych peronach zamontowano m.in. nowe wiaty, oświetlenie, ławki oraz informację wizualną dla pasażerów. Na wszystkich stacjach zostały zamontowane windy umożliwiające obsługę osób niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach czy podróżnych z cięższym bagażem. Na przejściach na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Gdańska Głównego zostały wybudowane pochylnie. Prace objęły modernizację 9 istniejących i budowę 6 nowych przejść podziemnych. Powstała również nowa kładka dla pieszych w Gdyni Orłowie.

Inwestycja prowadzona na terenie LCS Gdańsk i LCS Gdynia jest częścią liczącej 350 km, modernizowanej trasy łączącej stolicę z wybrzeżem. Obecnie najważniejsze prace torowe, które zakończą się w tym roku, prowadzone są już tylko w okolicach Malborka i Iławy. Oznacza to, że pociągi mogą w pełni korzystać z nowych torów na odcinku od Tczewa do Gdańska Głównego. Dzięki temu czas przejazdu najszybszymi pociągami na tym odcinku wyniesie około 30 minut. Zakładany czas przejazdu najszybszych pociągów w relacji Warszawa – Gdańsk Główny to mniej niż 3 godziny. Łączny całkowity koszt realizacji projektu obejmujący LCS Gdańsk i LCS Gdynia to 1 mld 166 mln zł.

Prace prowadzone były w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E65/C-E65 na odcinku Warszawa – Gdynia na obszarze LCS Gdańsk, LCS Gdynia”.

Projekt  współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.