Transport miejski Warszawa: operacja wschód-zachód na Powiślu

Warszawa: operacja wschód-zachód na Powiślu

14 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na stacji Centrum Nauki Kopernik trwa mrożenie i jednoczesne wydobywanie gruntu spod leżącego w bezpośrednim sąsiedztwie stacji tunelu Wisłostrady. Prace te w niedalekiej przyszłości pozwolą na połączenie obu głowic stacji podziemnej kolejki i utworzenie hali peronowej, na której staną pasażerowie oczekujący na przeprawę pod ulicami stolicy.

Warszawa: operacja wschód-zachód na Powiślu
Fot. M. Lubieniecka, budowametra.pl

19 metrów pod powierzchnią terenu, prostopadle do koryta Wisły i tunelu Wisłostrady odbywa się proces mechanicznego drążenia sąsiadujących ze sobą korytarzy, które po połączeniu utworzą przestrzeń przyszłej hali pasażerskiej.

Głowica zachodnia stacji

Na najniższej kondygnacji tej części stacji C13 nie ma już potrzeby wydzielania specjalnej strefy bezpieczeństwa. Mrożenie gruntu odbywa się tutaj tylko nocą. Za dnia podtrzymywana jest temperatura umożliwiająca realizowanie wykopu.

W ciągu niespełna miesiąca w północnej części placu budowy powstał 16-metrowy korytarz, prowadzący w kierunku barety tunelu Wisłostrady. Aby go utworzyć wyprowadzono na powierzchnię 1100 m3 materiału – ilość, która zapełniłaby siedemdziesiąt trzyosiowych wywrotek. Niemal w całości – bo na odcinku 14,5 m – wykonano już płytę fundamentową i ułożono izolację zabezpieczającą przed przedostaniem się wody do wnętrza stacji. Oznacza to, że pierwsza faza prac została zakończona.

Wydrążony odcinek w przekroju poprzecznym przypomina okrąg, do którego najpierw wprowadzona została izolacja dolnej sekcji, następnie boków, a na końcu sekcji górnej. Połączenie wszystkich partii izolacji zamyka obwód wyrobiska.

Do wykonania wspomnianego kilkunastometrowego przebicia użyto 18 stalowych pierścieni, na które wprowadzano beton natryskowy o specjalnie przygotowanej recepturze, pozwalającej przyspieszyć wiązanie.

Tuż obok, przy wykorzystaniu analogicznych metod budowy, realizowany jest korytarz południowy. Dziś gotowych jest blisko 5 m wykopu, z którego łącznie wydobyto 300 m3 materiału. Niebawem rozpoczniemy tutaj montaż pierwszych stalowych żeber.

Po zakończeniu wykopów od strony zachodniej rozpoczną się prace z przeciwnego kierunku. Drążenie dwóch korytarzy nie może się odbywać jednocześnie. Dlatego prace we wschodniej części prowadzone będą w takiej kolejności jak na zachodzie: najpierw powstanie korytarz północny, a następnie południowy.

Głowica wschodnia stacji

We wschodniej części stacji właśnie przystąpiliśmy do wycinania północnej części ściany szczelinowej. Z uwagi na zakres realizowanych prac, mrożenie z poziomu samej hali peronowej odbywa się tutaj w systemie zmianowym – nocą mrozimy, a za dnia demontujemy ścianę. Po usunięciu materiału z północnego korytarza, rozpoczniemy realizację tunelu sąsiedniego – południowego.

Ostatnią fazą zespolenia dwóch części stacji Centrum Nauki Kopernik, będzie wydobycie gruntu spomiędzy powstałych korytarzy i połączenie wyrobisk, które utworzą przestrzeń przyszłej platformy peronowej.