Niesłuszne użycie sygnałów zastępczych w Stawiskach

Niesłuszne użycie sygnałów zastępczych w Stawiskach

18 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, decyzją z 11 marca 2014 roku stwierdził naruszenie przepisów zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie nieuzasadnionego i długotrwałego stosowania „sygnałów zastępczych” na liniach  nr 171 Dąbrowa Górnicza Towarowa - Panewnik oraz nr 657 Katowice Szopienice Północ - Katowice Muchowiec.

Niesłuszne użycie sygnałów zastępczych w Stawiskach
Fot. WikiSysop , Wikimedia

Naruszenie przepisów polegało na niespełnianiu przez zarządcę warunków technicznych, których celem powinno być utrzymanie elementów infrastruktury kolejowej, zapewniające bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego podczas wjazdów na posterunek odgałęźny Stawiska z toru nr 1 szlaku Stawiska - Katowice Muchowiec linii kolejowej nr 171, oraz z toru nr 3 szlaku Stawiska - Katowice Janów linii kolejowej nr 657, w związku z długotrwałym - od 2009 roku, oraz nieuzasadnionym prowadzeniem ruchu pociągów po torach głównych, po niezorganizowanych drogach przebiegu tj. w oparciu o sygnały zastępcze.

PKP PLK mają czas na usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do 14 sierpnia 2014 roku.

Decyzja ta wpisuje się w działania kontrolne Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zainicjowane w 2013 roku wobec zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe w zakresie "przyczyn stosowania sygnałów zastępczych oraz procedur postępowania podczas ich podawania". Kontrole w zakresie długotrwałego i nieuzasadnionego stosowania tzw. „sygnałów zastępczych”, zostały również uznane za jeden z priorytetów nadzorczych Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w 2014 roku.

Dzięki działaniom kontrolnym i administracyjnym podjętym w ubiegłym roku przez UTK, już w kilkudziesięciu przypadkach zarządca infrastruktury usunął lub podjął pilne działania zmierzające do wyeliminowania przypadków nieuzasadnionego długotrwałego stosowania tzw. „sygnałów zastępczych”. Dotyczyło to między innymi: linii nr 274, w tym stacji Wałbrzych Miasto, Wałbrzych Fabryczny, Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Wschód, Boguszów Gorce, Boguszów Gorce Zachód, Sędzisław, linii nr 1 stacji Radziwiłłów Mazowiecki, stacji Kołobrzeg, linii kolejowej nr 203 Tczew - Kostrzyn, linii 204 Malbork - Braniewo, linii 273 szlak Kostrzyn - Chyrzyno, linii 282 szlak Jankowa Żagańska - Ruszów, linii nr 14 Łódź Kaliska - Tuplice, stacji Poznań Starołęka, stacji Dęblin, linii nr 9 - stacji Susz, Działdowo, Gralewo, Rybno Pomorskie, linii 101 - stacji Horyniec-Zdrój oraz linii nr 68 Lublin - Przeworsk.

Konsekwentne działania nadzorcze Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego mają na celu ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę PKP PLK oraz przyczyniają się do wzrostu standardów bezpieczeństwa ruchu kolejowego i jakości usług przewozowych w Polsce.