Pendolino bez homologacji. Od jutra będą kary

Pendolino bez homologacji. Od jutra będą kary

06 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dziś mija termin odbioru pierwszych ośmiu składów ED250. Pojazdy są fizycznie dostarczone PKP Intercity, ale nie są gotowe do przekazania przewoźnikowi – nie mają homologacji na jazdę z prędkością 250 km/h (ani nawet 160 km/h). Czyli nie spełniają warunków umowy.

Pendolino bez homologacji. Od jutra będą kary
Fot. Bartosz Dziubecki

Alstom Transport powinien dziś formalnie przekazać PKP Intercity osiem składów Pendolino, gotowych do jazdy po polskich torach. Pojazdy fizycznie są już w Polsce, ale do północy producent musi przekazać wraz z nimi dokumentację zezwalającą na jazdę z pasażerami. Na to nie ma szans. Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity, podkreśla, że producent taboru wystąpił do Urzędu Transportu Kolejowego z wnioskiem o homologację pojazdów do prędkości 160 km/h (system SHP).

Kary przesądzone

- Natomiast w umowie jest zapisane, że wymagana prędkość to 250 km/h. Czyli nawet, gdyby Pendolino miało już homologację na 160 km/h – a z naszych informacji wynika, że wciąż nie ma – to nie moglibyśmy przeprowadzić odbiorów taboru. Dlatego wszystko wskazuje na to, że od jutra zaczniemy naliczać kary umowne wynikające z umowy – mówi Zuzanna Szopowska.

Przewidywana wysokość kary za niedostarczenie jednego pojazdu to pół miliona euro (2,1 mln zł) miesięcznie. Czyli przy braku 8 składów ED250 Alstom będzie musiał zapłacić za miesiąc karę wysokości 4 mln euro (16,8 mln zł).

Nie poznaliśmy stanowiska Alstomu w sprawie ewentualnych kar, które firma będzie musiała zapłacić. Otrzymaliśmy tylko komentarz dyrektora zarządzającego Alstom Transport w Polsce, który podtrzymuje deklaracje dotyczące homologacji Pendolino dla systemów zarządzania ruchem SHP i ERTMS.

Między Alstomem i PKP Intercity od dawna jest spór dotyczący homologacji składów Pendolino. Producent pociągów chce wpierw uzyskać homologację zezwalającą na jazdę z maksymalną, dopuszczalną obecnie prędkością na polskich torach, czyli 160 km/h. Twierdzi, że nie jest w stanie uzyskać homologacji dla 250 km/h, ponieważ nie mamy wciąż w Polsce zainstalowanego wymaganego systemu ETCS poziomu 2 (aktualnie trwa jego montaż na modernizowanych liniach).

Różne stanowiska

Odbiorca składów odpiera ten argument, twierdząc, że są w Polsce warunki umożliwiające homologację dla wymaganej prędkości (250 km/h), zwłaszcza, że pojazdy ED250 przeszły testy prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej, osiągając 293 km/h.

PKP Intercity zamówiło w sumie 20 składów ED250. Pierwszych osiem już jest w bazie przewoźnika na Olszynce Grochowskiej. Pozostałe mają dotrzeć do Polski do grudnia. Wówczas wraz z wprowadzeniem rozkładu jazdy 2014/2015 mają zostać włączone do eksploatacji.