Nowe tory z Poznania do Piły za 700 mln zł

Nowe tory z Poznania do Piły za 700 mln zł

12 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W najbliższych latach, wykorzystując środki z Unii Europejskiej, chcemy zmodernizować linię z Poznania do Piły. Szacujemy dziś, że to będzie koszt nie większy niż 700 mln zł – powiedział Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego podczas przejazdu pociągu „Jubilat”, który w ubiegłą sobotę uczcił 135-lecie istnienia tej linii.

Nowe tory z Poznania do Piły za 700 mln zł
Fot. umww.pl

Nowoczesny ELF – jeden z 22 pociągów kupionych przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w ramach realizacji Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 – wyruszył ze stacji Poznań Główny o 9:57. Po drodze zatrzymywał się na stacjach w Obornikach, Rogoźnie, Budzyniu i Chodzieży. Na każdej ze stacji miało miejsce wiele atrakcji podróżujących pociągiem, jaki i dla mieszkańców – między innymi zwiedzanie pociągu, powitanie króla Przemysła II i kasztelana Jakuba Domaradzica. Był tort, koncerty, a także zwiedzanie starej lokomotywowni w Pile. Powrót do Poznania przewidziany jest na godz. 18:52.

Przejazd był też okazją do potwierdzenia planów modernizacji linii, która wymaga gruntownej przebudowy. - W najbliższych latach, wykorzystując środki z Unii Europejskiej, chcemy zmodernizować tę linię, by można było szybciej na niej jeździć.Chcemy, by więcej Wielkopolan jeździło pociągami, niż samochodami. To nasza propozycja, nasze plany, które obecnie są w pracowniach przygotowujących studium wykonalności - mówił marszałek Marek Woźniak.

A o tym, że trasa kolejowa z Piły do Poznania jest w kiepskim stanie nikogo nie trzeba przekonywać. Niespełna 100-kilometrową odległość pociągi pokonują w czasie 1 godziny 45 minut. Modernizacja linii projektowana jest, jako zadanie kluczowe, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020.

Pomimo wielu apeli samorządowców i mieszkańców, aby dobudować dodatkowy tor szlak pozostanie jednotorowy. Modernizacja obejmie wymianę torów, zmniejszenie łuków pozwalających na zwiększenie prędkości kursujących składów i wymianę trakcji.