PKP Energetyka: jest zapotrzebowanie na oferty dual fuel

PKP Energetyka: jest zapotrzebowanie na oferty dual fuel

10 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Energetyka przeprowadziła na grupie 510 przedsiębiorstw ogólnopolskie badania dotyczące wykorzystania energii elektrycznej i gazu. Analiza koncentrowała się na oczekiwaniach firm wobec sprzedawców oraz zapotrzebowaniu rynku na ofertę dual fuel, pozwalającą na jednoczesny zakup energii elektrycznej i gazu od jednego partnera.

PKP Energetyka: jest zapotrzebowanie na oferty dual fuel
Fot. fotolia.pl

Badanie PKP Energetyka to pierwsza tak obszerna analiza prowadzona wśród polskich przedsiębiorstw.

Główne wnioski:

  • 74 proc. badanych firm chciałoby otrzymywać energię i gaz od jednego sprzedawcy.
  • 49 proc. respondentów potwierdziło, że co najmniej raz zmieniło dostawcę energii.
  • 46 proc. badanych planuje zmianę sprzedawcy energii.
  • 36 proc. respondentów rozważa zmianę sprzedawcy gazu.

Analizie poddano organizacje reprezentujące m.in. administrację publiczną, przemysł ciężki i lekki oraz przemysł spożywczy, a także sklepy, sieci handlowe, punkty usługowe, biurowce, hotele i restauracje. W ankiecie wzięły udział osoby odpowiedzialne za wybór dostawcy energii i gazu w firmach oraz instytucjach publicznych.

Firmy poszukują nowych ofert

Z badań wynika, że polskie firmy dobrze znają swoje prawa i mają świadomość możliwości zmiany sprzedawcy energii, co potwierdza 81 proc. respondentów. Niemal połowa firm co najmniej raz podjęła decyzję o współpracy z nowym sprzedawcą energii. Zmiany częściej dokonywano w dużych przedsiębiorstwach, zatrudniających 250 osób lub więcej (52 proc. badanych zmieniło sprzedawcę), rzadziej w firmach średnich między 50 a 249 pracowników (49 proc.), a najrzadziej w małych, liczących do 50 pracowników (36 proc.). Wynika to z faktu, że większe zużycie energii i wyższe rachunki za energię przekładają się na większą skłonność do wyboru firmy oferującej niższą cenę. Wówczas nawet kilkuprocentowe zmiany mogą w znaczący sposób zaważyć na wysokości rachunku. Co ciekawe, sprzedawcę energii najczęściej zmieniała administracja publiczna (58 proc.) oraz firmy handlowe (55 proc.). Najmniej skłonne do zmiany okazały się biurowce, centra handlowe, restauracje i hotele, dostawcę zamierza zmienić 39 proc. z nich.

Analiza wyników wskazuje, że na rynku energii trwa aktywna walka o nowych klientów. 85 proc. respondentów potwierdziło, że w ciągu ostatniego roku ich firma otrzymała ofertę od innych sprzedawców energii. 69 proc. badanych przyznało, że dotychczasowy partner prezentował im swoją ofertę, aby zachęcić ich do dalszego korzystania ze swoich usług.

Cena dyktuje zmianę dostawcy

Firmy decydują się na zmiany przede wszystkim ze względu na niższą cenę. Co trzecia firma deklaruje, że do skorzystania z usług nowego sprzedawcy przekonałaby je oszczędność na poziomie 5 proc. Przy 10-procentowej oszczędności byłoby to już 80 proc. badanych. Do zmiany najbardziej skłonne są firmy zużywające średnią ilość energii (50-499,999 MWh/rok): z 5 proc. oszczędności skorzystałoby już 62 proc. z nich, a przy 20 proc. oszczędności współpracy z nowym dostawcą podjęliby się prawie wszyscy respondenci. Kolejnym argumentem jest gwarancja stałej ceny w trakcie trwania umowy.

Przedsiębiorstwa zainteresowane ofertą dual fuel

Ponad 36 proc. firm biorących udział w badaniu rozważa zmianę dostawcy gazu, ale dotąd na taki ruch zdecydowało się tylko 2 proc. respondentów. Należy się jednak spodziewać, że w najbliższych latach sytuacja będzie ulegać dynamicznym zmianom. Oczywiście, także w przypadku gazu, decyzję o zmianie sprzedawcy determinuje przede wszystkim cena. Ponad połowa firm wykorzystujących gaz ziemny jest skłonna zmienić sprzedawcę tego paliwa, gdyby oznaczało to obniżenie rocznego rachunku o wartość rzędu 5 proc. 20-procentowe oszczędności skłoniłyby do zmiany sprzedawcy niemal wszystkie firmy (92 proc.). Cena, wiarygodność dostawcy oraz komfort obsługi sprawiają, że niemal 3/4 uczestników badania wykorzystujących gaz ziemny chciałoby kupować energię i gaz u jednego sprzedawcy.

– Badania, które przeprowadziliśmy wśród przedsiębiorców pokazały, że aż trzy czwarte respondentów chętnie korzystałoby z jednego sprzedawcy gazu i energii elektrycznej. Dlatego wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów oferując pakiet łączący te media. Skorzystanie z naszej oferty pozwoli im na oszczędności, które wynikają z zakupu energii i gazu od jednego sprzedawcy. Ponadto, zapewniamy swoją pomoc w zakresie spełnienia koniecznych procedur i wykonujemy wszystkie czynności w imieniu klienta. To ważne, zwłaszcza że część badanych firm nie decyduje się na zmianę usługodawcy ze względu na obawy przed skomplikowanym i czasochłonnym procesem. – podsumowuje Wojciech Szwankowski, członek zarządu PKP Energetyka

Badanie zostało podzielone na kilka integralnych elementów:

  • Sprzedawcy energii elektrycznej – oceniano percepcję marki poszczególnych podmiotów działających na rynku;
  • Zmiana dostawcy energii elektrycznej – szacowano ilość firm i analizowano poszczególne branże, które dokonały zmian dostawcy energii. Dodatkowo pytano o przyczyny zmian, planowane zmiany oraz jakość komunikacji i oferty poszczególnych podmiotów;
  • Gaz ziemny – analizowano zainteresowanie firm możliwością zakupu energii elektrycznej i gazu ziemnego u jednego dostawcy, potrzebę zmian dostawcy gazu i przyczyn jakie kierują chęcią zmiany;
  • Oszczędność energii – badanie świadomości firm w zakresie oszczędności energii oraz działań na rzecz optymalizacji jej zużycia.
  • Komunikacja z klientami – analiza kanałów komunikacji sprzedawców z klientem oraz najbardziej pożądane przez klientów formy współpracy.