Stadler dostarczył pierwszy pociąg IC dla Szwecji

Stadler dostarczył pierwszy pociąg IC dla Szwecji

22 października 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Grupa Stadler Rail przekazała pierwszy z sześciu pociągów FLIRT w wersji Intercity produkowanych dla MTR Express, prywatnego przewoźnika z Hongkongu, które będą obsługiwały połączenia w Szwecji.

Stadler dostarczył pierwszy pociąg IC dla Szwecji
Fot. Stadler

Stadler po raz kolejny dostarczył zamówiony tabor w rekordowo krótkim czasie. Produkcja trwała rok, czyli niezwykle szybko biorąc pod uwagę specyfikę branży kolejowej. Pierwszy pięcioczłonowy FLIRT wyjedzie na tory prawdopodobnie w marcu 2015 roku i będzie obsługiwał trasę Göteborg-Sztokholm.

Stadler otrzymał zamówienie od MTR Express na sześć pociągów FLIRT w wersji Intercity w listopadzie 2013 roku. Właśnie zakończył się odbiór techniczny pierwszego z nich. Wartość kontraktu to około 85 milionów franków szwajcarskich. Produkcja, w tym montaż pojazdów, odbywa się w Szwajcarii. MTR Express, dzięki nowym składom, będzie obsługiwać połączenia dalekobieżne. Przewoźnik planuje uruchomienie szesnastu połączeń dziennie pomiędzy Sztokholmem i Göteborgiem. MTR Express nie jest jedynym przewoźnikiem na tej trasie. Z powodu deregulacji na szwedzkim rynku przewozów kolejowych, firma będzie konkurować ze Szwedzkimi Kolejami Państwowymi. Po udanym odbiorze technicznym pierwszy skład może zostać przetransportowany do Szwecji. Po otrzymaniu homologacji pociąg wyjedzie na tory w marcu 2015 roku. Ostatni skład zostanie włączony do eksploatacji w sierpniu 2015 roku.

Pięcioczłonowe pociągi FLIRT dla MTR Express są wyposażone w szwedzki system sterowania pociągiem ATP L 10000. Prędkość maksymalna, którą mogą rozwinąć to 200 km/h. Pojazdy zostały też zaprojektowane zgodnie z wymogami dotyczącymi odporności na niekorzystne warunki pogodowe, np. ostrą zimę z temperaturami spadającymi do -40oC. W wagonach zastosowano dodatkową izolację, podgrzewanie podłogi, podwójne ściany w ciągach komunikacyjnych, system usuwający śnieg z podwozia i nadwozia pociągu oraz system odzyskiwania ciepła. Rozwiązania te sprawdziły się już w pojazdach wyprodukowanych przez firmę Stadler dla Finlandii, Norwegii, Estonii i Białorusi. Pudła pociągów zostały wykonane z lekkich stopów aluminium, co pozwala na osiąganie lepszych parametrów przyspieszenia pojazdu. Dzięki temu zużycie energii oraz koszty obsługi składów są mniejsze w porównaniu do innych pociągów.