– W okresie od stycznia do października PKP Polskie Linie Kolejowe wykorzystały prawie całą pulę pieniędzy z Unii Europejskiej przeznaczonych na inwestycje zaplanowane do zrealizowania w całym 2014 roku – powiedział wczoraj w Sejmie Maciej Gładyga, zastępca dyrektora departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Inwestycje prowadzone obecnie na polskich torach są realizowane zgodnie z założeniami "Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015 r." W programie znajduje się 140 przedsięwzięć, w tym 62 inwestycje współfinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i 29 dotowanych z Regionalnych Programów Operacyjnych.
Do 30 września 2014 r. PKP PLK podpisały 53 umowy o dofinansowanie projektów, których wartość wyniosła 26 mld zł. Do końca roku zarządca infrastruktury planuje podpisać jeszcze 3 umowy na łączną kwotę 1,7 mld zł.
– W tym momencie wchodzimy w zasadniczą kumulację robót, na które w tym roku, ze środków europejskich (w ramach POIiŚ i RPO) zostało przeznaczonych blisko 6 mld zł. Z tej puli na koniec trzeciego kwartału 2014 roku wykorzystano 95 proc. – zaznaczył Maciej Gładyga podczas posiedzenia podkomisji stałej ds. monitorowania wykorzystania funduszy UE w zakresie infrastruktury. Przypomnijmy, że wraz z wkładem własnym PKP PLK zaplanowała na ten rok przeznaczyć na inwestycje ok. 7,3 mld zł.
Zastępca dyrektora przyznał, że na wielu inwestycjach budżet na ten rok został już wykonany, a na kilku projektach - wręcz przekroczony.
– W największym stopniu dotyczy to robót torowych na odcinku Siedlce – Terespol. Tutaj plan nakładów na inwestycje został przekroczony o 30 mln zł – mówi Maciej Gładyga. W nieco mniejszym stopniu dotyczy to również projektu wdrożenia systemu GSM-R na linii E20 oraz modernizacji odcinków Łódź Widzew - Zgierz oraz Lubartów – Lublin.