100 mln zł na kolej w Radomiu

100 mln zł na kolej w Radomiu

18 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Sprawny ruch kolejowy i drogowy a także wyższy komfort dla pasażerów. To główne efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. Dzięki podpisanej dzisiaj umowie, radomskie przystanki zyskają wyższe perony, nowe wiaty, ławki i elementy małej architektury, a do tego nowoczesny system nagłośnienia. Początek prac zaplanowano w styczniu 2015.

100 mln zł na kolej w Radomiu
Fot. PKP PLK

Dzisiaj, 18 grudnia br. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z polsko-hiszpańskim konsorcjum firm Pol-Aqua, Dragados, Vias Y Construcciones, Electren na pierwszą fazę modernizacji linii kolejowej nr 8, łączącej stolicę z Radomiem. Inwestycja obejmuje m.in. przebudowę stacji Radom i Radom Wschodni, a także fragmentu linii kolejowej.

– Inwestycje w modernizację polskiej kolei to nie tylko Pendolino. To także szereg projektów o charakterze lokalnym i regionalnym. Cieszę się, że w Radomiu - mieście, które ma dla mnie szczególne znaczenie - rozpoczyna się tak duża i ważna inwestycja. Dla pasażerów oznacza to wyższy komfort podróży i oczekiwania na pociągi – mówi Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.

– Pokazaliśmy w tym roku, że potrafimy realizować olbrzymie projekty. Będziemy je dalej sprawnie przeprowadzać, także w następnej perspektywie unijnej. Pełna modernizacja stacji Radom czyli, m.in. przebudowa torów, peronów, tunelu i całej infrastruktury potrzebnej do prowadzenia ruchu pociągów będzie przeprowadzona w ramach modernizacji trasy Warszawa - Radom – zaznacza Wojciech Folejewski, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych . – To olbrzymi projekt, który mimo trudności jest kontynuowany i zostanie zakończony przy wsparciu środków unijnych – dodaje.

Podpisanie umowy zostało poprzedzone wręczeniem pozwolenia na budowę przez wojewodę mazowieckiego, Jacka Kozłowskiego. – Węzeł w Radomiu jest kluczowy dla sieci komunikacyjnej na południu województwa, a zwłaszcza dla miasta. Cieszę się też, że jest to jeden z priorytetów inwestycyjnych PKP PLK – mówi wojewoda.

Podpisana dziś umowa przewiduje, że prace rozpoczną się w styczniu 2015 r. W ich efekcie, w ciągu roku, radomska stacja kolejowa zmieni się nie do poznania. Pasażerowie będą mogli oczekiwać na pociąg w komfortowych warunkach, perony zostaną podwyższone, pojawią się nowe wiaty i ławki, a obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pomogą w tym m.in. windy, nowe dojścia na perony i odnowione przejście podziemne pomiędzy placem Dworcowym a ulicą Domagalskiego.

W ramach inwestycji przebudowany zostanie również układ torowy. W sumie, na stacji w Radomiu, odnowionych zostanie 38 rozjazdów, które są jednym z kluczowych elementów decydujących o bezpieczeństwie i płynności ruchu kolejowego. Korzyści z inwestycji realizowanej na zlecenie PLK odczują także kierowcy. A to za sprawą nowego mostu kolejowego, który usprawni komunikację w mieście.

W ramach wartej 100 mln zł inwestycji, w Radomiu zaplanowano także budowę nowego Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym. To z niego dyżurni ruchu będą zarządzali ruchem kolejowym.

Przebudowa stacji Radom oraz stacji Radom Wschodni jest częścią projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom”. Oddzielne zamówienie obejmuje stację Radom i poszczególne odcinki torów od Warszawy Okęcia przez Czachówek do Warki.