– Dzięki realizowanemu przez Grupę PKP procesowi inwestycyjnemu skok cywilizacyjny polskiej kolei już trwa. Oczywiście, ogromną rolę odgrywają tu środki unijne – zaznacza Jakub Karnowski, prezes Grupy PKP.
Od 2001 do 2011 roku, czyli przez 10 lat, Grupa PKP przeznaczyła na inwestycje 28 mld zł. Tymczasem w latach 2012-2015, czyli w ciągu 4 lat, zostaną wydane na ten cel aż 33 mld zł.
– Realizowane przez nas projekty inwestycyjne to także koło zamachowe dla innych firm, w tym budowlanych – stwierdza szef Polskich Kolei Państwowych S.A. – Głęboko wierzę, że wraz z realizowanymi przez nas inwestycjami oraz poprawą jakości obsługi podróżnych, liczba pasażerów kolei będzie wzrastać.
Jego zdaniem, ma w tym pomóc ogromna pula unijnych środków przeznaczonych na modernizację całego sektora. Do 2020 roku Grupa PKP planuje wykorzystać 10,5 mln euro środków z UE, głównie na modernizację infrastruktury, ale także taboru.
– Na inwestycje w linie kolejowe przeznaczymy aż 80 proc. – podkreśla Jakub Karnowski. – To taki polski Plan Marshalla. Dzięki niemu znacznie podnosimy bezpieczeństwo i komfort podróży pociągami – dodaje.
W 2015 roku Grupa PKP zamierza wydać 7,6 mld zł z puli środków unijnych dostępnej na lata 2007-2013. Do PKP Polskich Linii Kolejowych trafi ok. 6,3 mld zł. W latach 2014-2015 PLK planują rewitalizację i modernizację 1800 km torów i sieci trakcyjnej, 2700 rozjazdów i 1200 przejazdów kolejowych. Środki zostaną też przeznaczone na modernizację urządzeń srk oraz przebudowę przejazdów i rozjazdów. Z kolei pozostałe 1,3 mld zł ma trafić do PKP Intercity. Kwota ta zostanie przeznaczona na modernizację 300 wagonów i zakup 40 składów z Newagu.