PLK przeznaczą 50 mld zł na inwestycje do 2023 r.

PLK przeznaczą 50 mld zł na inwestycje do 2023 r.

22 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą ponad 50 mld zł na inwestycje kolejowe. Jeszcze w tym roku PLK ogłosi przetargi o łącznej wartości 11 mld zł. Dzięki unijnemu wsparciu z perspektywy finansowej UE na lata 2014-2023, podróż na kluczowych liniach kolejowych między kolejnymi największymi miastami w Polsce będzie coraz krótsza, usprawnione też zostaną połączenia aglomeracyjne, skróci się czas przewozu towarów.

PLK przeznaczą 50 mld zł na inwestycje do 2023 r.
Fot. PKP PLK

Ostatnie lata upłynęły pod znakiem intensywnych modernizacji – zarządca sieci kolejowej konsekwentnie w ostatnich trzech latach modernizował ponad 1000 km torów rocznie. Najlepszy był rok 2014 gdy PLK zmodernizowały 1300 km torów kolejowych wydając ponad 7 mld zł.  Plan inwestycyjny na ten rok zakłada wydatki na poziomie 8,5 mld zł. Około 6 mld zł z tej kwoty pochodzić ma ze środków unijnych, z perspektywy finansowej 2007-2013. Pozostałe 2 mld zł to środki krajowe.

W latach 2016-2023 na inwestycje w sieć kolejową przeznaczymy ponad 50 mld zł. Każdego roku, wykorzystując również środki UE, będziemy wydawali średnio około 8 mld złotych. Dzięki temu zyskamy spójną sieć kolejową, usprawnimy połączenia aglomeracyjne i stworzymy lepszą ofertę dla przewoźników towarowych mówi Marcin Mochocki pełnomocnik zarządu, dyrektor ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

2015 rok - modernizacje za 11 mld zł

PLK rozpoczęły wykorzystywanie funduszy UE z kolejnej perspektywy finansowej na lata 2014-2023. Do końca 2015 roku zarządca sieci kolejowej  ogłosi projekty na łączna kwotę ok. 11 mld zł, o czym mówiła podczas "Lunchu z Kurierem" poświęconego maszynom budowlanym, Józefa Majerczak, członek zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury w PKP PLK.

Pierwsza umowa o wartości blisko 300 mln zł na modernizację systemu sterowania ruchem na ostatniej części magistrali Poznań -Wrocław została podpisana w kwietniu. Wśród kolejnych, warto wymienić przetargi na realizacje ostatniej części trasy Wrocław-Poznań o wartości 1,5 mld zł, Sochaczew-Swarzędz za 2 mld zł, projekty aglomeracyjne w Warszawie za 0,7 mld zł.

Kolejne przetargi obejmą kluczowe fragmenty tras: Warszawa-Radom za 1 mld zł, Kraków-Katowice za 2 mld zł, Warszawa-Białystok na 0,5 mld zł i trasę  z Warszawy do Lublina za 3 mld zł. Modernizacja będzie oznaczała m.in. podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 160 km/h i skrócenie czas podróży.

Przyśpieszenie na kolejnych trasach

Na przełomie 2015 i 2016 roku pasażerowie pojadą szybciej pociągiem na kolejnych trasach. To efekt inwestycji, które PLK zakończyły lub zakończą w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Nawet o kilkadziesiąt minut skróci się czas przejazdu między większymi miastami w Polsce. Do dyspozycji przewoźników będą odnowione trasy między Poznaniem a Gdańskiem, z Poznania do Olsztyna i do Katowic, a także z Katowic do Warszawy przez Częstochowę i do Łodzi.