Gdańsk rosnącą konkurencją dla największych portów w Europie - zyska kolej

Gdańsk rosnącą konkurencją dla największych portów w Europie - zyska kolej

02 października 2015 | Autor: RW | Źródło: Newseria, Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Trwa rozbudowa gdańskiego terminalu kontenerowego DCT. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na 250 mln euro. Prace obejmują budowę nowego nabrzeża, które pozwoli na obsłużenie nawet największych kontenerowców. Dzięki inwestycji już pod koniec 2016 roku zdolność przeładunkowa DCT w Gdańsku podwoi się i wyniesie w sumie 3 mln TEU.

Gdańsk rosnącą konkurencją dla największych portów w Europie - zyska kolej
Fot. Kacper Kowalski/aeromedia.pl

– DCT Gdańsk jest największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. W tej chwili trwa projekt inwestycyjny, w wyniku którego powstanie kolejny terminal, właściwie nabrzeże dla największych statków pływających na świecie – mówi Adam Żołnowski, wiceprezes ds. finansowych DCT Gdańsk.

Po zakończeniu rozbudowy gdański terminal będzie w stanie przyjąć statki kontenerowe o długości nawet 400 m. Pozwoli to nie tylko umocnić pozycję lidera na Morzu Bałtyckim pod względem zdolności przeładunkowej, lecz także prowadzić skuteczną konkurencję z portami w Hamburgu i Rotterdamie.

– Dzięki tej inwestycji zyskuje nie tylko samorząd, lecz także budżet państwa. Dzięki inwestycji wpływy z tytuły VAT-u i akcyzy, które trafiają do budżetu państwa, ulegną podwojeniu – zwraca uwagę Adam Żołnowski.

W 2014 roku DCT Gdańsk przeładował łącznie 1,2 mln kontenerów o długości 20 stóp (TEU), tym samym zbliżając się do maksymalnych możliwości przeładunkowych terminalu. Duże obłożenie posiadanych mocy było podstawą do podjęcia decyzji o budowie nowego nabrzeża. Po rozbudowie gdański terminal będzie mógł nominalnie przeładować do 3 mln TEU w ciągu roku. To tylko trzykrotnie mniej niż port w Hamburgu (największy po Rotterdamie port przeładunkowy w Europie).

Zwiększenie mocy przeładunkowych ułatwi portowi obsłużenie klientów, których liczba w ostatnich kwartałach wyraźnie wzrosła.

– DCT do 2014 roku praktycznie współpracowało z jednym dużym klientem – największą linią oceaniczną na świecie. Od tego roku mamy tych klientów już praktycznie dziesięciu, a do grona naszych klientów dołączył kolejny z największych sojuszy oceanicznych, czyli G6 – wyjaśnia Żołnowski.

Rozbudowa terminalu kontenerowego DCT pozwoli zdywersyfikować portfel klientów oraz ułatwi liniom oceanicznym dostęp do swoich odbiorców. Do tej pory zmuszeni byli transferować swoje towary przy wykorzystaniu portu w Hamburgu. Nowe nabrzeże pozwoli na skrócenie czasu dostawy i obniży koszty transportu.

– Pierwszy krok, który wykonaliśmy, był bardzo istotny dla rozwoju regionu, a za nim idą kolejne. Myślę, że warto wspomnieć tutaj chociażby o budowie centrów logistycznych na zapleczu DCT. Są już magazyny, powstają chłodnie, tworzy się u nas prawdziwy klaster logistyczny związany z gospodarką portową – podsumowuje wiceprezes DCT Gdańsk.

Na rozbudowie terminala kontenerowego zyskają też inne gałęzie transportu, w tym kolej, która jest w stanie wywieźć z portu jednorazowo największą liczbę kontenerów. Obecnie około jedna trzecia wszystkich trafiających do DCT kontenerów jest wywożona w głąb kraju pociągami. W niedługim czasie sytuacja ta może ulec znacznej poprawie, a to dzięki budowie nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą oraz modernizacji linii z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Po nowej przeprawie pociągi pojadą szybciej – do 100 km/h i będą mogły przewozić cięższe ładunki. Za sprawą dwóch torów – zamiast jednego – zwiększy się sześciokrotnie przepustowość, nawet do 200 pociągów na dobę.