Transport miejski Tramwaje Śląskie otrzymają 100 mln zł więcej z UE na modernizację

Tramwaje Śląskie otrzymają 100 mln zł więcej z UE na modernizację

29 listopada 2015 | Źródło: Tramwaje Śląskie
PODZIEL SIĘ

Poziom dofinansowania przez Unię Europejską Projektu pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” został podniesiony z 64,25% do 80%. To oznacza, że wkład własny Tramwajów Śląskich będzie o niemal 100 mln zł mniejszy.

Tramwaje Śląskie otrzymają 100 mln zł więcej z UE na modernizację
Fot. Tramwaje Śląskie

Uzyskanie wyższego poziomu dofinansowania w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko było jednym z priorytetowych działań zarządu Tramwajów Śląskich oraz władz miast-akcjonariuszy spółki, a także partnera projektu, czyli miasta Tychy.

Pierwotna wartość przedsięwzięcia określona została na poziomie ok. 591 mln zł netto, a dofinansowanie miało stanowić połowę tej kwoty.

– Gdy składaliśmy wniosek aplikacyjny, poziom dofinansowania określony był na 50% środków kwalifikowalnych. Przy podpisaniu umowy zagwarantowane było już 59% dofinansowania – mówi Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich. 

Później wartość całej inwestycji wzrosła do ponad 613 mln zł netto, a gdy w lutym 2015 r. nastąpiło zwiększenie poziomu dofinansowania do wysokości 64,25%, wysokość wkładu własnego wynosiła już tylko ok. 219 mln zł, czyli o ok. 76,5 mln złotych mniej niż zakładano pierwotnie.

– Przy tak dużych kwotach, jakimi operujemy realizując projekt inwestycyjny, każdy wzrost poziomu dofinansowania był ważny, dlatego nadal zabiegaliśmy o kolejne podwyższenie dofinansowania – zaznacza Tadeusz Freisler.

Ostatecznie te działania przyniosły sukces. Decyzją Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju poziom dofinansowania projektu został podniesiony do 80%. Pod koniec listopada w Warszawie przedstawiciele Tramwajów Śląskich dopełnili formalności w Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz w Banku Gospodarstwa Krajowego.

– Możemy mówić o pełnym sukcesie. Dofinansowanie środkami Unii Europejskiej dla całego naszego Projektu wyniesie 80% środków kwalifikowanych, co znaczy, że wkład własny Tramwajów Śląskich wyniesie blisko 123 mln zł – podkreśla prezes Tramwajów Śląskich.

To znaczy, że w stosunku do poprzedniej wartości, wysokość wkładu własnego spadnie o ok. 96,5 mln zł, co jest bardzo dobrą wiadomością dla spółki, ale też dla gmin, które zobowiązały się spłacić zaciągnięty przez Tramwaje Śląskie kredyt. To dużo niższe od pierwotnie planowanego obciążenia budżetów tych miast.

– To kolejny dowód na to, że warto było przystąpić do przedsięwzięcia, bo nie dość, że istotnie zmodernizowana została infrastruktura tramwajowa, to jeszcze koszt tych inwestycji będzie znacznie niższy od zakładanego – cieszy się prezes Freisler.

Tramwaje Śląskie kończą realizację projektu pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” etap I i etap II, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Efektem jego realizacji będą 63 km gruntownie zmodernizowanych torowisk, 42 nowe tramwaje oraz 75 zmodernizowanych wagonów. Realizacja ostatnich zadań ma się zakończyć w połowie grudnia 2015 r.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kapsch wyróżnione za wdrożenie kolejowego systemu GSM-R Kapsch wyróżnione za wdrożenie kolejowego systemu GSM-R
Następny artykuł Kolej na Azję Kolej na Azję