Budowa krakowskiej łącznicy na półmetku

Budowa krakowskiej łącznicy na półmetku

28 września 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

2 tys. ton stali zbrojeniowej, ponad 5 tys. ton stali konstrukcyjnej i 18 tys. metrów  sześciennych betonu – inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych przy budowie łącznicy osiągnęła półmetek. Po jej zakończeniu o 15 minut skróci się czas dojazdu z Krakowa do Zakopanego, będzie lepsza i sprawniejsza komunikacja w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Budowa krakowskiej łącznicy na półmetku
Fot. PKP PLK

Na przystanku Kraków Zabłocie wykonano już część peronów i stalowej konstrukcji zadaszenia. Wybudowano szyby windowe oraz fundamenty pod schody ruchome. Najtrudniejsze prace zostały już wykonane. Docelowo pod torami powstanie hala przystankowa. Z hali pasażerowie wyjdą schodami bezpośrednio na peron. Obiekt wyposażony zostanie w wiaty, ławki, oświetlenie oraz będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wykonywane są jednocześnie prace w rejonie przystanku Kraków Krzemionki, które koncentrują się obecnie na przebudowie układu torowego. Dzięki jego modernizacji zapewniony będzie lepszy ruch pociągów. W następnej fazie wykonawca skupi się na budowie nowych, funkcjonalnych i w pełni wyposażonych peronów na łącznicy. Przystanek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pasażerowie zyskają dogodny punkt przesiadkowy do komunikacji miejskiej. 

Zakończyły się roboty na części torów z Bonarki do Prokocimia. Przebudowywane są także chodniki i układ drogowy w rejonie ul. Plac Przystanek na Krzemionkach. Powstanie tu także nowy parking, dojścia do przystanku i przejścia podziemnego.

Kontynuacja najważniejszej fazy inwestycji

W sierpniu rozpoczęto montaż dwóch najdłuższych przęseł estakady (78 i 81 m) nad skrzyżowaniem ul. Powstańców Śląskich, Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich i Limanowskiego. Aby zamontować i scalić przęsła, konieczne było zbudowanie 6 tymczasowych podpór, co zmienia i ogranicza przejazd przez skrzyżowanie. Elementy przęseł były transportowane we fragmentach do 26 metrów długości.

Na budowie wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt, w tym 250 – tonowy dźwig, który podnosi kolejne elementy przęseł i ustawia na podporach tymczasowych. Elementy są następnie spawane i w ten sposób powstają dwa najdłuższe przęsła w konstrukcji łącznicy.

Kolejne etapy

Po zakończeniu montażu przęseł, tymczasowe podpory zostaną rozebrane. Ich funkcje przejmą dźwigary o charakterystycznym kształcie żagli. Dla inwestycji wykorzystanych będzie w sumie: 3,1 tys. ton stali zbrojeniowej, 6,7 tys. ton stali konstrukcyjnej, 25,5 tys. m3 betonu.

Korzyści dla podróżujących koleją i dla mieszkańców

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych połączy przystanki Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, co umożliwi szybszy i bezpośredni przejazd pociągiem z Krakowa Głównego do stacji Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Zakopanego oraz Oświęcimia i skróci podróż w kierunku Zakopanego. Zwiększy się dostępność z centrum Krakowa do linii kolejowej, będą komfortowe przystanki Kraków Zabłocie, Kraków Krzemionki, a pasażerowie będą mieli możliwość dogodnej przesiadki w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, co oznacza, że będą mogli szybko i sprawnie zmieniać środek transportu - z kolei na komunikację miejską i odwrotnie.