Transport miejski Olsztyn będzie inwestował w tramwaje

Olsztyn będzie inwestował w tramwaje

29 listopada 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Władze Olsztyna chcą doprowadzić do 30-procentowego udziału tramwajów w przewozach pasażerskich w mieście. Jednak, aby tak się stało, niezbędne jest podwojenie kilometrów trakcji, tras i pojazdów - wynika z analizy podsumowującej pierwszy rok kursowania tramwajów w stolicy Warmii i Mazur.

Olsztyn będzie inwestował w tramwaje
Fot. UM Olsztyn

Wielkimi krokami zbliża się pierwsza rocznica wyjazdu tramwajów na ulice Olsztyna po ich półwiecznej nieobecności. Pierwszy kursowy Solaris Tramino ruszył spod ratusza 19 grudnia ubiegłego roku.

Uruchomienie trakcji tramwajowej jako nowego, miejskiego środka transportu publicznego od początku wywoływało wiele pytań o to, jak zostanie on przyjęty i na ile zmieni komunikacyjne przyzwyczajenia mieszkańców.

– Była rewolucja transportowa ze wszystkimi jej konsekwencjami. Nie dziwi, że co rusz byliśmy pytani - zarówno ja, jak i odpowiedzialni za komunikację miejską moi współpracownicy - o oceny tych zmian, ich zobiektywizowane skutki dla mieszkańców i o wnioski płynące z wdrożenia tego projektu. Prosiliśmy o czas, co zrozumiałe, bo tylko z jego perspektywy można ocenić zmiany, poprzez ich porównanie ze stanem wyjściowym – pisze na swoim blogu Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Pierwsze oceny przyniosło badanie w ramach Olsztyńskiego Panelu Obywatelskiego, zrealizowane w lipcu tego na próbie 810 olsztynian. Ponad 70 proc. badanych stwierdziło wówczas, że zapoczątkowane pół roku wcześniej zmiany w komunikacji publicznej idą w dobrym kierunku, a 62 proc. pozytywnie oceniło nową inwestycję tramwajową.

Z kolejnych analiz przedstawionych przez Grzymowicza wynika, że warto stawiać na tramwaj, ale ze świadomością, że dla pełnej optymalizacji ekonomicznej jego udziału w komunikacji publicznej niezbędne jest podwojenie kilometrów trakcji oraz liczby pojazdów i tras. Jak wskazał prezydent Olsztyna, celem powinno być doprowadzenie do przynajmniej 30-procentowego udziału tramwaju w przewozach pasażerskich.

– Dziś już wiemy, że tramwaj się przyjął, a zmiany w transporcie publicznym zaowocowały wzrostem liczby pasażerów – napisał Piotr Grzymowicz. Potwierdzają to dane Zarządu Dróg Zieleni i Transportu, który odnotował za dziesięć miesięcy sześcioprocentowy wzrost wpływów ze sprzedaży biletów (tj. do 1,59 mln zł) i to mimo obniżenia cen biletów okresowych oraz wprowadzenia biletów czasowych. Co ważne, oprócz kwietnia sprzedaż była większa w każdym miesiącu.

W badanym okresie z komunikacji miejskiej skorzystało w dniu roboczym 130485 osób i było to zdecydowanie więcej niż w latach 2012 i 2014. Wśród nich 111644 osoby (85,6 proc.) to pasażerowie linii autobusowych, a 18841 osób (14,4 proc.) – pasażerowie  tramwajów. Interesujące, że w soboty wskaźnik korzystania z tramwajów wzrastał do 19,1 proc., a w niedziele – do 21,5 proc.

Według innego wskaźnika udział tramwajów w tzw. działalności eksploatacyjnej olsztyńskiej komunikacji miejskiej wynosi tylko 9,61 proc., ale ich udział w przewozach stanowi już 15,31 proc. i jest lepszy od najlepszych wskaźników autobusowych.

– Konkluzja może być tylko optymistyczna. Tramwaj wkradł się na dobre w nasze serca i pewnie już ich nie opuści – podsumowuje prezydent Grzymowicz.

Olsztyn ma obecnie trzy linie tramwajowe, które prowadzą z tzw. sypialnianej dzielnicy Jaroty do miasteczka akademickiego Kortowo, do centrum oraz na dworzec.

Miasto planuje rozbudowę linii, nowe trasy mają prowadzić z dzielnicy Pieczewo do centrum miasta przez ważne dla lokalnego ruchu ulice, m.in. Wyszyńskiego i Piłsudskiego.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Bezkolizyjne skrzyżowanie na trasie Łódź Widzew - Łódź Fabryczna Bezkolizyjne skrzyżowanie na trasie Łódź Widzew - Łódź Fabryczna
Następny artykuł Kolorowe Karty Intercity w nowej odsłonie Kolorowe Karty Intercity w nowej odsłonie