Transport miejski Warszawska komunikacja miejska bije rekordy

Warszawska komunikacja miejska bije rekordy

19 stycznia 2017 | Źródło: ZTM Warszawa
PODZIEL SIĘ

Coraz więcej osób korzysta ze stołecznego transportu miejskiego. W ubiegłym roku z tramwajów, autobusów oraz pociągów metra i Szybkiej Kolei Miejskiej skorzystała rekordowa liczba ponad 1,136 mld pasażerów. To o ponad 5 milionów więcej niż w 2015 roku.

Warszawska komunikacja miejska bije rekordy
Fot. Sopek

– Cieszę się, że tendencja wzrostowa się utrzymuje. To pokazuje, że nasze działania - wymiana taboru i inwestycje w infrastrukturę - przynoszą zamierzony efekt i komunikacja publiczna jest najbardziej popularnym środkiem transportu – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Z Warszawskiego Badania Ruchu 2015 wynika, że warszawiacy w ciągu doby wykonują ok. 3,35 mln podróży; 56,9 proc. spośród podróży niepieszych to przejazdy komunikacją miejską.

Komunikacja miejska jest wizytówką miasta i pełni kluczową rolę w systemie transportowym. W ciągu dekady została gruntownie zmodernizowana - dokończono budowę I linii metra i centralnego odcinka II linii metra, wybudowano nowe trasy tramwajowe i unowocześniono tabor. Powstały parkingi przesiadkowe, węzły komunikacyjne a na przystankach pojawiły się nowe estetyczne wiaty.

W ostatnich dziesięciu latach na stołeczne ulice i tory wyjechało aż 311 nowych tramwajów (w tym 281 niskopodłogowych), 1067 niskopodłogowych autobusów, 35 pociągów metra Inspiro i 28 nowoczesnych pociągów SKM. 

Transport szynowy jest najbardziej przyjaznym rodzajem transportu w mieście – tramwaje poruszają się wydzielonymi torowiskami i nie zanieczyszczają powietrza. Dlatego stołeczna sieć tramwajowa ciągle się rozrasta. Dziś Tramwaje Warszawskie mają ok. 300 km torów. Sukcesywnie remontowane są trasy tramwajowe (ponad 72 km) – remont przeszło m.in. torowisko w al. Solidarności, na ul. Marszałkowskiej, Targowej, Zielenieckiej, Nowowiejskiej, Popiełuszki, Powstańców Śląskich. Powstała nowa trasa na Bemowie pomiędzy ul. Górczewską a Radiową. Trwa budowa kolejnego odcinka trasy na Tarchominie.

Pierwsza i druga linia metra to kręgosłup komunikacyjny Warszawy. Pierwszą linią dziennie jeździ ok. 550 tys. osób, drugą ok. 140 tys. W marcu 2015 r. uruchomiono centralny odcinek II linii metra, co zrewolucjonizowało warszawski transport. Jest to najszybsze i najwygodniejsze połączenie Pragi i Woli z centrum miasta. II linia metra to największa inwestycja samorządowa w Polsce, wsparta przez dotację z Unii Europejskiej w wysokości blisko 5 mld zł. Cała II linia metra będzie gotowa do 2023 roku.

Trwa wymiana stołecznych wiat. W ciągu ostatniej dekady ustawiono już ponad 2100 nowych, estetycznych zadaszeń dla pasażerów.

Na obrzeżach stolicy, w pobliżu stacji metra, ważnych węzłów przesiadkowych i przystanków kolejowych funkcjonuje 14 parkingów (Parkuj i Jedź), które oferują 4240 miejsc parkingowych dla samochodów i 652 dla rowerów. Można na nich pozostawić bezpłatnie samochód, by szybko i sprawnie przesiąść się do komunikacji miejskiej. O ich niewykorzystanym potencjale wspomina ekspert SEiMTS.