Rusza przebudowa linii obwodowej w Warszawie

Rusza przebudowa linii obwodowej w Warszawie

10 marca 2017 | Autor: Łukasz Kuś/PLK
PODZIEL SIĘ

Od niedzieli 12 marca na odcinku Warszawa Zachodnia (peron 8) – Warszawa Gdańska pociągi zastąpi komunikacja miejska. Rusza drugi etap modernizacji warszawskiej linii obwodowej. Będą dwa nowe i trzy przebudowane przystanki.Po modernizacji na linię obwodową skierowany zostanie ruch dalekobieżny - na czas remontu linii średnicowej.

Rusza przebudowa linii obwodowej w Warszawie
Fot. Adrian Grycuk CC BY-SA 3.0 pl

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają realizację drugiego etapu przebudowy warszawskiej linii obwodowej na odcinkach między stacjami Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia (linia nr 20) oraz Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska (linie nr 509 i 507). Odcinek pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Gdańską zostanie wyłączony z ruchu. Pociągi przyjeżdżające ze strony Legionowa będą dojeżdżały do stacji Warszawa Gdańska. Dalszą podróż zapewni komunikacja miejska (linie autobusowe nr 103, 221, 523).

– Szczegółowe informacje o zmianach w rozkładzie jazdy dostępne są na plakatowych rozkładach jazdy, które zostały rozwieszone na tablicach informacyjnych zlokalizowanych na stacjach i przystankach. Ponad to pracują mobilni informatorzy, którzy przekazują informacje na ulotkach m.in. tu na dworcu Warszawa Gdańska a także na przystankach Koło, Kasprzaka i dworcu zachodnim. Informacje wyjaśniają jaki będzie zakres modernizacji oraz jakie zmiany w rozkładzie jazdy zachodzą od 12 marca. Zmiany uwidocznione są tez na rozwieszonych plakatach – powiedział Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK podczas konferencji prasowej.

Nowe przystanki w Warszawie

PLK podpisały umowę z wykonawcą inwestycji 17 lutego. Prace budowlane rozpoczną się 13 marca. Linia będzie wyłączona dwutorowo przez rok. Najpierw wykonawca przystąpi do prac rozbiórkowych, które potrwają około 2 miesięcy w tym samym czasie będą prowadzone prace nieinwazyjne. Do końca przyszłego tygodnia wykonawca przedłoży harmonogram prac.

Poza gruntownym remontem przystanków zaplanowano również wymianę sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Modernizację przejdą też wiadukty nad ulicami Wolską, Kasprzaka, Obozową i Zawiszy. Powstaną także nowe kładki dla pieszych: nad ul. Górczewską i w obrębie ul. Prądzyńskiego. Inwestycja zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży, umożliwi uruchomienie większej ilości połączeń, a także zlikwiduje „wąskie gardła” w komunikacji kolejowej. PLK podejmują działania zby zmniejszyć uciążliwość prac przy modernizacji wiaduktów dla mieszkańców miasta,

Jeśli chodzi o prace na obiektach inżynieryjnych to rozmawiamy na bieżąco z wykonawcą i władzami miasta. Już po wyborze wykonawcy odbyło się pierwsze takie spotkanie. Założyliśmy pewne elementy, które powinny zostać uwzględnione i będziemy dalej rozmawiać w tym temacie z urzędem miasta tak aby te prace na obiektach inżynieryjnych, zarówno przy rozbiórce jak i przy budowie nowych obiektów powodowały jak najmniejsze utrudnienia dla mieszkańców – powiedział Konrad Kuźniarski, dyrektor projektu w PKP PLK.

PLK dostosuje nazwy przystanków

PLK planuje budowę dwóch nowych przystanków: Warszawa Koło (w okolicy ul. Obozowej) i Warszawa Powązki. Obecne obiekty, które otrzymają nowe nazwy: Warszawa Kasprzaka (nowa nazwa Warszawa Wola), Warszawa Koło (nowa nazwa Warszawa Młynów) oraz peron nr 8 na stacji Warszawa Zachodnia zostaną przebudowane. Koszt inwestycji na linii obwodowej szacowany jest na 196 mln zł. Zmiana nazw przystanków jest konsultowana z władzami miasta i ma na celu lepszą integrację transportu kolejowego z miejskim – wyjaśnił Konrad Kuźniarski. 

Na wszystkich peronach pojawią się nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. dzięki windom i systemom specjalnych oznaczeń krawędzi peronów. Szczególne znaczenie zyska przystanek Warszawa Młynów (wcześniej Warszawa Koło). Po zakończeniu prac będzie ważnym węzłem przesiadkowym integrującym kolej, tramwaje i metro.

Modernizacja mostu przy Cytadeli

Równocześnie PKP PLK modernizują most kolejowy przy Cytadeli łączący dworzec gdański z przystankiem ZOO. Obecnie ruch odbywa się po jednym torze, a obiekt pod drugim torze będzie wymieniony po decyzji nadzoru budowlanego, który nakazał rozbiórkę. Jak zapewnił "Kuriera Kolejowego" Karol Jakubowski przebudowa mostu oraz prace na linii obwodowej mają się zakończyć w 2019 r. Następnie na tę linię skierowane zostaną pociągi dalekobieżne, które będą obsługiwane na dworcu gdańskim. W tym celu PLK wybudowała trzeci peron na tej stacji. Skierowanie ruchu dalekobieżnego na linię obwodową jest konieczne by zrealizować modernizację linii średnicowej.

W 2019 r. ruszy także przebudowa stacji Warszawa Zachodnia, która umożliwi połączenie linii obwodowej z linią nr 8 Warszawa – Radom, dzięki czemu możliwe będzie skierowanie pociągów SKM z dworca gdańskiego w kierunku Piaseczna.

Projekt „Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska)” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.