Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie planowane są inwestycje, które pozwolą zwiększyć zakresy wykonywanych tam badań. Jednostka ta weźmie udział w realizacji programu Luxtorpeda 2.0.
Instytut Kolejnictwa planuje przystosowanie toru doświadczalnego w Żmigrodzie do prowadzenia większego zakresu badań niż obecnie. Przewiduje się rozbudowę toru, na którym planowana jest budowa systemu ETCS poziom 2, systemu GSM-R, a także budowa hali do badań taboru.
To jednak nie wszystko. Instytutu Kolejnictwa chce też umożliwić na torze w Żmigrodzie testowanie pociągów elektryczny o różnych systemach zasilania. W ośrodku planowana jest budowa systemów zasilania trakcji elektrycznej prądem zmiennym 25 kV o częstotliwości 50 Hz, 15 kV o częstotliwości 16,7 Hz, prądem stałym 1,5 kV oraz napięcie tramwajowe.
– Powyższe zamierzenia są spójne z planami wdrażania projektów Luxtorpeda 2.0 oraz Kolei Dużych Prędkości. Ewentualna realizacja rozbudowy toru doświadczalnego uzależniona będzie m.in. od potencjalnych źródeł finansowania – napisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa w odpowiedzi na interpelację poselską.
Ośrodek Eksploatacji Toru Doświadczanego jest komórką organizacyjną Instytutu Kolejnictwa, której zadaniem jest organizacja i prowadzenie badań terenowych z wykorzystaniem również specjalnej infrastruktury badawczej w Żmigrodzie.