Przyszli młodzi kolejarze rozpoczęli edukację

Przyszli młodzi kolejarze rozpoczęli edukację

05 września 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Wsparcie finansowe, organizacja praktyk, doposażanie pracowni dydaktycznych – PKP Polskie Linie Kolejowe inwestują w edukację przyszłych kolejarzy. Zarządca infrastruktury na bieżąco współpracuje z 35 szkołami. Tylko w ubiegłym roku PLK wypłaciły uczniom kierunków kolejowych stypendia w wysokości ponad 1 mln zł.

Przyszli młodzi kolejarze rozpoczęli edukację
Fot. PKP PLK

Zarządca infrastruktury aktywnie współpracuje z 35 szkołami w zakresie kształcenia na kierunkach: technik transportu kolejowego, technik dróg i mostów kolejowych, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym oraz technik elektroenergetyk transportu szynowego. Szkoły rozlokowane są w całej Polsce, m.in. w Łodzi, Olsztynie, Siedlcach, Warszawie.

W czerwcu 2010 r. spółka wprowadziła program stypendialny dla najlepszych uczniów szkół ponadgimnazjalnych, z którymi współpracuje zarządca infrastruktury. PLK wypłacają stypendia i zapewniają uczniom możliwość odbycia praktyk zawodowych. Co semestr około 300 uczniów od 2. klasy wzwyż otrzymuje stypendia finansowane przez PKP PLK. Dodatkowo na koniec roku szkolnego stypendyści o średniej na poziomie 4.0 otrzymują jednorazowy bonus finansowy. W 2016 roku PLK wypłaciły uczniom ze szkół, z którymi współpracują stypendia w wysokości ponad 1 mln zł.

Spółka na bieżąco prowadzi również rozmowy ze szkołami, które są zainteresowane utworzeniem klas o profilu kolejowym. Chodzi o dostosowanie kierunków i efektów kształcenia do wymogów kolejowego rynku pracy i PKP PLK jako przyszłego pracodawcy.

Zarządca infrastruktury wspiera również szkoły sprzętem dydaktycznym. W ubiegłym roku PLK przekazały na potrzeby szkolnych pracowni zawodowych m.in. pulpit dyżurnego ruchu wraz z wyposażeniem oraz 25 komputerów, które trafiły do uczniów kolejowych kierunków w Siedlcach i Dęblinie. Podobnie, pozyskane po modernizacji urządzenia sterowania ruchem kolejowym, zasiliły szkolne pracownie w Tłuszczu i Małaszewiczach. Urządzenia posłużą w praktycznej nauce zawodu.

PLK na bieżąco uzupełniają tzw. lukę pokoleniową m.in. na stanowiskach z zespołu inżynierii ruchu: dyżurny ruchu, nastawniczy. W tym celu spółka zatrudnia pracowników przygotowujących się do zawodu na tzw. „zakładkę”. Pracownicy posiadający bądź nabywający uprawnienia emerytalne przekazują wiedzę i doświadczenie koleżankom i kolegom zaczynającym pracę w branży.