Transport miejski Hyundai Rotem chce zdobyć zaufanie polskich przewoźników

Hyundai Rotem chce zdobyć zaufanie polskich przewoźników

12 grudnia 2018 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Koreański producent taboru, który złożył najtańszą ofertę w dużym przetargu Tramwajów Warszawskich ma nadzieję, że kontrakt dla stolicy pozwoli mu szerzej zaistnieć na rynku europejskim. Na razie nie wiadomo jednak, czy produkcja pojazdów będzie zlokalizowana w Polsce.

Hyundai Rotem chce zdobyć zaufanie polskich przewoźników
Fot. Hyundai Rotem

Hyundai Rotem złożył jedyną ofertę w przetargu Tramwajów Warszawskich na dostawę 123 pojazdów z prawem opcji na zamówienie kolejnych 90. Koreański producent jak dotąd nie był obecny w Polsce. W Europie jest znany z dostawy wagonów metra dla Aten. Hyundai Rotem jest jednak dużym dostawcą taboru w krajach Azji i Pacyfiku. Wygrana w przetargu warszawskim, może być dla koncernu szansą na zdobycie większych udziałów na trudnym rynku europejskim.

– Mam nadzieję, że zamówienie na dostawę tramwajów dla Warszawy, o ile zdobędziemy ten kontrakt będzie pierwszym krokiem do budowania pozycji Hyundaia Rotem w Polsce. Liczę na to że uda się zdobyć zaufanie polskich przewoźników – powiedział Marcin Jędryczka, przedstawiciel Hyundai Rotem w Polsce.

Duża skala warszawskiego przetargu spowodowała spekulacje o możliwości uruchomienia przez Hyundai Rotem produkcji w Polsce o czym spekulowano kiedy producent ten zgłosił się do poprzedniego postępowania TW. Jednak ewentualne zlokalizowanie produkcji w Polsce nie jest przesądzone.

– W chwili obecnej nie można powiedzieć, czy koncern Hyundai będzie chciał uruchomić fabrykę w Polsce. Z pewnością będziemy musieli spełnić zawarty w specyfikacji przetargu Tramwajów Warszawskich wymóg aby co najmniej 50% produkcji było realizowanych w krajach Unii Europejskiej lub państwach z którymi UE ma podpisane porozumienia handlowe. Jednak decyzja o miejscu produkcji będzie zależeć od tego jak będzie się kształtować europejski rynek taboru szynowego – skomentował Jędryczka.

Pierwszy tramwaj zamówiony przez TW ma być dostarczony w terminie 22 miesięcy od zawarcia umowy a dostawa wszystkich pojazdów ma się zakończyć w 2023 r. co jest terminem zapadalności projektów współfinansowanych z funduszy unijnych. Niektórzy z prooducentów tramwajów stwierdzili, że wymagany termin dostaw nie nierealistyczny. Hyundai Rotem zadeklarował, że jest w stanie dostarczyć pojazdy do 2023 r.

– Mamy zabezpieczone dostawy podzespołów oraz przygotowane moce produkcyjne dlatego możemy przekazać Warszawie tramwaje zgodnie z zadeklarowanym harmonogramem – zapewnił przedstawiciel Hyundaia Rotem.