Osiem inwestycji z 682 mln zł dofinansowania z UE

Osiem inwestycji z 682 mln zł dofinansowania z UE

18 grudnia 2018 | Źródło: CUPT
PODZIEL SIĘ

18 grudnia Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało 8 umów o dofinansowaniu inwestycji realizowanych przez PKP PLK, PKP Cargo, Lotos Kolej, Rail Capital Partners, PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze., Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Osiem inwestycji z 682 mln zł dofinansowania z UE
Fot. PKP PLK

– Jeśli weźmiemy pod uwagę wartość podpisanych dzisiaj kontraktów, na inwestycje transportowe z Programu Infrastruktura i Środowisko trafiło już ponad 60 mld zł. To około 71% puli na transport w tym programie – poinformował Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju.

Szef resortu inwestycji dodał, że jeszcze w tym roku podpisane zostaną umowy o dofinansowanie unijne w wysokości kilku miliardów złotych. – Finalizujemy umowy między innymi dla odcinka S7 Warszawa-Grójec i dla towarowej linii kolejowej C-E 65, czyli tak zwanej węglówki.

Łączna wartość projektów to ponad 1 485 mln zł. Unia Europejska dofinansuje je kwotą 682 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Dofinansowane projekty:

Zakup wagonów platform do przewozów intermodalnych przez PKP CARGO S.A (Wagony platformy do przewozów intermodalnych)

wartość całkowita projektu: 451 519 593 zł
wartość dofinansowania z UE: 183 428 050 zł

Beneficjent: PKP CARGO S.A.

Projekt obejmuje zakup nowego taboru, który zostanie przeznaczony m.in. do obsługi relacji prowadzonych pomiędzy terminalami morskimi i lądowymi. Połączenia będą realizowane w 91 relacjach, które obejmą terytorium niemal całego kraju. W ramach projektu PKP CARGO S.A. zakupi 936 nowobudowanych wagonów platform, przeznaczonych do przewozu kontenerów.

Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewozów intermodalnych

wartość całkowita projektu: 227 577 306 zł

wartość dofinansowania z UE: 92 394 600 zł

Beneficjent: PKP CARGO S.A.

Przedmiotem projektu jest zakup 5 nowobudowanych lokomotyw wielosystemowych oraz 220 wagonów platform do przewozów intermodalnych. Tabor zostanie przeznaczony do obsługi relacji w ruchu międzynarodowym.

Zakup lokomotyw trakcyjnych do wykonywania transportu intermodalnego w formule ROSCO

wartość całkowita projektu: 202 541 709 zł
wartość dofinansowania z UE: 82 332 954 zł

Beneficjent: Rail Capital Partners Sp. z o. o.

Przedmiotem projektu jest zakup 12 fabrycznie nowych lokomotyw trakcyjnych, wyposażonych w dojazdowy moduł spalinowy. Dzięki modułowi możliwa będzie realizacja przewozów intermodalnych także na niezelektryfikowanych bocznicach kolejowych. Beneficjent będzie dzierżawił lokomotywy przewoźnikom wykonującym przewozy intermodalne (model ROSCO).

Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej Sp. z o.o.

wartość całkowita projektu: 183 102 309,58 zł,
wartość dofinansowania z UE: 74 279 897,26 zł

Beneficjent: Lotos Kolej Sp. z o.o.

Przedmiotem projektu jest zakup:

  • 1 lokomotywy elektrycznej dopuszczonej do ruchu na terenie Polski,
  • 1 lokomotywy elektrycznej dopuszczonej do ruchu międzynarodowego
  • 216 platform wagonowych o długości powierzchni ładunkowej wynoszącej 80’
  • 108 platform wagonowych o długości powierzchni ładunkowej wynoszącej 60’.

Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami - Etap II - część wiaduktowa

wartość projektu: 176 746 464 zł
wartość dofinansowania z UE: 56 662 392 zł

Beneficjent: PKP PLK S.A.

Projekt zakłada likwidację 4 przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych w następujących lokalizacjach:

  • przejazd kolejowo-drogowy na skrzyżowaniu z ul. Chełmżyńską w Warszawie
  • przejazd kolejowo-drogowy na skrzyżowaniu z ul. Marsa w Warszawie
  • przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Władysława Raczkiewicza w Warszawie,
  • przejazd kolejowo-drogowy w ciągu z ul. Piłsudskiego w Sulejówku.

Powstanie też dokumentacja projektowa dla likwidacji piątego przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu z ulicy Krasińskiego w Sulejówku oraz budowy w tym miejscu wielopoziomowego skrzyżowania.

Nowe skrzyżowania zostaną wybudowane w ciągu linii kolejowej nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol (odcinek Warszawa Wschodnia – Sulejówek Miłosna).

Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym

wartość całkowita projektu: 162 000 000 zł
wartość dofinansowania z UE: 137 700 000 zł

Beneficjent: Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Projekt ma spowodować spadek liczby ofiar śmiertelnych wypadków. Dzięki zastosowaniu bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń rejestrujących wzrośnie efektywność systemu CANARD. Powiększy się też obszar objęty automatycznym nadzorem nad ruchem drogowym.

Modernizacja stopnia wodnego Rędzin na Odrze w km 260,7 – przystosowanie do III kl. drogi wodnej

wartość całkowita projektu: 50 012 300 zł
wartość dofinansowania z UE: 42 500 000 zł

Beneficjent: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

Podstawową funkcją stopnia Rędzin na Odrze (znajduje się on we Wrocławiu) jest utrzymanie odpowiednich głębokości na szlaku żeglownym na odcinku 6,49 km Różanka – Rędzin. Obecne zbyt małe głębokości tranzytowe sprawiają, że nie można w pełni wykorzystać ładowności barek. Utrudniona eksploatacja stopnia wodnego powoduje konieczność wprowadzania okresowych przerw w żegludze. Po modernizacji stopień wodny Rędzin będzie mniej awaryjny. Gwarantować będzie utrzymanie odpowiednich, stałych głębokości żeglugowych i bezpieczne przepuszczanie wód powodziowych.

Realizacja projektu będzie miała także wpływ na poprawę stanu środowiska naturalnego, w tym warunków migracji ryb oraz zmniejszenie uciążliwości spowodowanych hałasem pochodzącym od transportu drogowego i kolejowego. Dzięki niej możliwe będzie optymalne wykorzystanie dotychczasowego taboru pływającego. Wzrośnie ilość przewożonych towarów. Inwestycja będzie realizowana do października 2020 roku.

Projekt modernizacji i rozbudowy Terminala Intermodalnego w Małaszewiczach wraz z zakupem wyposażenia

wartość całkowita projektu: 31 938 548 zł
wartość dofinansowania z UE: 12 852 149 zł

Beneficjent: PKP CARGO Centrum Logistyczne Małaszewicze Sp. z o.o.

Projekt przewiduje modernizację i rozbudowę Terminala Intermodalnego w Małaszewiczach (gmina Terespol, województwo lubelskie) oraz zakup wyposażenia.

Inwestycja obejmuje:

  • prace montażowe i roboty budowlane - przebudowę i rozbudowę placu terminala, prace w zakresie infrastruktury torowej, sieci teletechnicznych, sieci sanitarnych, sieci energetycznych wraz z oświetleniem i przeniesienie obiektów,
  • zakup urządzeń i maszyn: suwnicy kołowej, reachstackera, ciągnika szynowo-drogowego.

Projekt będzie realizowany do 31.12.2020 roku.