Słowacka spółka kolejowa, Yosaria Trains a.s (YT) założona w 2004 roku, zakupiła trzydzieści pięć wagonów używanych wcześniej przez niemieckie Deutsche Bahn CityNightLine do obsługi połączeń nocnych. W lipcu ubiegłego roku firma uzyskała licencję od słowackiego urzędu transportu Dopravný úrad (DÚ) na obsługę codziennych nocnych pociągów na 540-kilometrowej trasie.
Rozpoczęcie działań komercyjnych zaplanowano na 10.12.2023 r. Przed tą datą przewoźnik przeprowadzi większą liczbę przejazdów pasażerskich w ramach jazd testowych. Oba składy pociągów będą składać się ze zmodernizowanych wagonów sypialnych typu WLABm 171 i WLBm 172, co znacznie poprawi jakość podróży i obsługi na pokładzie pociągu na tej trasie.
Wagony z serii WLABm171 i WLBm172, które mogą poruszać się z prędkością do 200 kilometrów na godzinę, zostały zbudowane w 1995 roku przez Schindler Waggon, SGP i Talbot. Spółka kolejowa zakupiła pierwsze cztery pojazdy w latach 2017-2021. Jeden z nich został odnowiony przez zakłady naprawcze taboru kolejowego ŽOS Vrútky i EVPÚ Nová Dubnica w celu uzyskania licencji i posłuży jako prototyp do modernizacji innego taboru kolejowego we flocie.
Yosaria Trains zakupiła w 2022 r. 4 lokomotywy do obsługi planowanych połączeń: lokomotywę elektryczną serii 183 i 240, lokomotywę spalinową serii 754 "Diver" oraz spalinową dwuosiową lokomotywę manewrową serii 700 od kolei państwowych ZSSK.
Najważniejszym celem firmy jest zapewnienie podróży pociągiem nocnym z doskonałą obsługą, co oznacza wysoki komfort w przedziałach, które zapewniają pasażerom bardziej dyskretne środowisko, stąd też każdy przedział ma maksymalnie dwa łóżka. W klasie DeLuxe w przedziale znajduje się nawet własna toaleta i prysznic. Coupe jest bardzo przestronne i zapewnia oddzielne miejsca siedzące w fotelach ze stolikiem dla dwóch osób. Personel pokładowy przejdzie gruntowne szkolenie i będzie musiał spełniać wysokie standardy YT.
YOSARIA TRAINS, a.s. została założona w 2004 roku, stając się pierwszym słowackim prywatnym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym na Słowacji i w Czechach.
Od samego początku, po uzyskaniu licencji i certyfikatu bezpieczeństwa, celem spółki było wejście na rynek pasażerskich przewozów kolejowych na liniach Kolei Republiki Słowackiej (ŽSR). W tym czasie YT przygotowywało kilka projektów pilotażowych, ale nie zostały one wdrożone z kilku obiektywnych powodów, głównie z powodu ingerencji państwa poprzez dyrektywy, które stale utrudniały tworzenie przejrzystych warunków dla biznesu w tym segmencie na Słowacji. YT uczestniczyła między innymi w przetargach na obsługę następujących linii:
- Bratysława - Bańska Bystrzyca i z powrotem
- Nové Zámky - Prievidza i Leopoldov - Nitra
- Bratysława - Komárno
Yosaria Trains złożyła swoje oferty. Jednak państwo nie rozstrzygnęło żadnego z tych przetargów publicznych i unieważniło je.
Współpraca z chińską grupą
W latach 2011-2013 firma zdecydowała się na odważne, wizjonerskie działanie i nawiązała ścisłą współpracę z największym na świecie producentem taboru kolejowego, chińską grupą CNR Peking.
Współpraca miała na celu wspólne opracowanie EMU o najwyższej klasie konstrukcyjnej i technologicznej na światowym rynku kolei pasażerskich dla prędkości eksploatacyjnej 200 km/h. W ramach ścisłej współpracy pracownicy YT spędzili 130 dni w Chinach, a chińscy partnerzy 150 dni na Słowacji.
Współpraca ta zaowocowała obszerną dokumentacją dotyczącą rozwoju nowoczesnych EZT Hi-Tec nie tylko dla Słowacji, ale także dla całej Europy. Tuż przed rozpoczęciem realizacji kontraktu na produkcję tych zestawów, słowacki rząd ogłosił wprowadzenie "darmowych pociągów", co spowodowało przerwanie wszystkich prac. W tego typu środowisku utrzymanie takiej usługi jest ekonomicznie niemożliwe (dowodem może być zaprzestanie świadczenia usług przez RegioJet na linii Bratysława - Koszyce). W związku z tym, po dokonaniu oceny rzeczywistego stanu rynku pasażerskich przewozów kolejowych, spółka zdecydowała się przede wszystkim na udział w przetargach.