Prywatna firma Yosaria Trains wprowadza nocne pociągi na trasie Bratysława-Szolna-Kassa-Homona

Prywatna firma Yosaria Trains wprowadza nocne pociągi na trasie Bratysława-Szolna-Kassa-Homona

12 czerwca 2023 | Źródło: Yosaria Trains / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Słowacka spółka kolejowa, Yosaria Trains a.s (YT) założona w 2004 roku, zakupiła trzydzieści pięć wagonów używanych wcześniej przez niemieckie Deutsche Bahn CityNightLine do obsługi połączeń nocnych. W lipcu ubiegłego roku firma uzyskała licencję od słowackiego urzędu transportu Dopravný úrad (DÚ) na obsługę codziennych nocnych pociągów na 540-kilometrowej trasie.

Prywatna firma Yosaria Trains wprowadza nocne pociągi na trasie Bratysława-Szolna-Kassa-Homona
Fot. Yosaria Trains

 

Rozpoczęcie działań komercyjnych zaplanowano na 10.12.2023 r. Przed tą datą przewoźnik przeprowadzi większą liczbę przejazdów pasażerskich w ramach jazd testowych. Oba składy pociągów będą składać się ze zmodernizowanych wagonów sypialnych typu WLABm 171 i WLBm 172, co znacznie poprawi jakość podróży i obsługi na pokładzie pociągu na tej trasie.

Wagony z serii WLABm171 i WLBm172, które mogą poruszać się z prędkością do 200 kilometrów na godzinę, zostały zbudowane w 1995 roku przez Schindler Waggon, SGP i Talbot. Spółka kolejowa zakupiła pierwsze cztery pojazdy w latach 2017-2021. Jeden z nich został odnowiony przez zakłady naprawcze taboru kolejowego ŽOS Vrútky i EVPÚ Nová Dubnica w celu uzyskania licencji i posłuży jako prototyp do modernizacji innego taboru kolejowego we flocie.

 

Lokomotywa elektryczna serii 240 zakupiona przez Yosaria Trains. Fot YT
Lokomotywa elektryczna serii 183 zakupiona przez Yosaria Trains. Fot YT

 

Yosaria Trains zakupiła w 2022 r. 4 lokomotywy do obsługi planowanych połączeń: lokomotywę elektryczną serii 183 i 240, lokomotywę spalinową serii 754 "Diver" oraz spalinową dwuosiową lokomotywę manewrową serii 700 od kolei państwowych ZSSK.

Najważniejszym celem firmy jest zapewnienie podróży pociągiem nocnym z doskonałą obsługą, co oznacza wysoki komfort w przedziałach, które zapewniają pasażerom bardziej dyskretne środowisko, stąd też każdy przedział ma maksymalnie dwa łóżka. W klasie DeLuxe w przedziale znajduje się nawet własna toaleta i prysznic. Coupe jest bardzo przestronne i zapewnia oddzielne miejsca siedzące w fotelach ze stolikiem dla dwóch osób. Personel pokładowy przejdzie gruntowne szkolenie i będzie musiał spełniać wysokie standardy YT.

 

Fot. Yosaria Trains

 

YOSARIA TRAINS, a.s. została założona w 2004 roku, stając się pierwszym słowackim prywatnym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym na Słowacji i w Czechach.

Od samego początku, po uzyskaniu licencji i certyfikatu bezpieczeństwa, celem spółki było wejście na rynek pasażerskich przewozów kolejowych na liniach Kolei Republiki Słowackiej (ŽSR). W tym czasie YT przygotowywało kilka projektów pilotażowych, ale nie zostały one wdrożone z kilku obiektywnych powodów, głównie z powodu ingerencji państwa poprzez dyrektywy, które stale utrudniały tworzenie przejrzystych warunków dla biznesu w tym segmencie na Słowacji. YT uczestniczyła między innymi w przetargach na obsługę następujących linii:

  • Bratysława - Bańska Bystrzyca i z powrotem
  • Nové Zámky - Prievidza i Leopoldov - Nitra
  • Bratysława - Komárno

Yosaria Trains złożyła swoje oferty. Jednak państwo nie rozstrzygnęło żadnego z tych przetargów publicznych i unieważniło je.

Współpraca z chińską grupą

W latach 2011-2013 firma zdecydowała się na odważne, wizjonerskie działanie i nawiązała ścisłą współpracę z największym na świecie producentem taboru kolejowego, chińską grupą CNR Peking.

Współpraca miała na celu wspólne opracowanie EMU o najwyższej klasie konstrukcyjnej i technologicznej na światowym rynku kolei pasażerskich dla prędkości eksploatacyjnej 200 km/h. W ramach ścisłej współpracy pracownicy YT spędzili 130 dni w Chinach, a chińscy partnerzy 150 dni na Słowacji.

Współpraca ta zaowocowała obszerną dokumentacją dotyczącą rozwoju nowoczesnych EZT Hi-Tec nie tylko dla Słowacji, ale także dla całej Europy. Tuż przed rozpoczęciem realizacji kontraktu na produkcję tych zestawów, słowacki rząd ogłosił wprowadzenie "darmowych pociągów", co spowodowało przerwanie wszystkich prac. W tego typu środowisku utrzymanie takiej usługi jest ekonomicznie niemożliwe (dowodem może być zaprzestanie świadczenia usług przez RegioJet na linii Bratysława - Koszyce). W związku z tym, po dokonaniu oceny rzeczywistego stanu rynku pasażerskich przewozów kolejowych, spółka zdecydowała się przede wszystkim na udział w przetargach.