Ekologiczny transport kolejowy w Austrii. STADLER wygrywa kontrakt na pociągi zasilane bateryjnie.

Ekologiczny transport kolejowy w Austrii. STADLER wygrywa kontrakt na pociągi zasilane bateryjnie.

21 lipca 2023 | Źródło: Stadler Rail
PODZIEL SIĘ

Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) przyznały firmie Stadler umowę ramową na maksymalnie 120 pociągów zasilanych bateryjnie. Pojazdy FLIRT Akku mają zastąpić obecną flotę spalinową i umożliwić zrównoważoną eksploatację na liniach, które są tylko częściowo zelektryfikowane. Podpisanie umowy ramowej i wstępne zamówienie na 16 akumulatorów FLIRT ma nastąpić jesienią 2023 roku. Ten kontrakt oraz ostatnie sukcesy w USA, Niemczech i Włoszech po raz kolejny potwierdzają wiodącą pozycję Stadlera w dziedzinie technologii akumulatorów i ekologicznych napędów wodorowych.

 

Ekologiczny transport kolejowy w Austrii. STADLER wygrywa kontrakt na pociągi zasilane bateryjnie.
Fot. Stadler Rail

 

"Jeśli mamy osiągnąć cele klimatyczne, transport kolejowy musi stać się jeszcze bardziej zrównoważony. Właśnie dlatego Stadler zainwestował znaczne środki w ekologiczne rozwiązania napędowe, aby zastąpić floty z silnikami wysokoprężnymi i w ostatnich latach ugruntował swoją pozycję wiodącego dostawcy zrównoważonego transportu kolejowego - zarówno w Europie, jak i w USA. Cieszymy się, że możemy współpracować z ÖBB, aby przyspieszyć dekarbonizację transportu kolejowego w Austrii" - mówi Peter Spuhler, prezes zarządu Stadler.

Nowe pociągi to pojazdy FLIRT Akku - zasilana bateryjnie wersja najlepiej sprzedającego się modelu FLIRT firmy Stadler, który sprzedał się już w ponad 2500 egzemplarzach na całym świecie. Są one przeznaczone do użytku we wschodnim regionie Austrii, gdzie zastąpią obecną flotę spalinową. Model FLIRT Akku umożliwia zrównoważoną eksploatację kolei na niezelektryfikowanych odcinkach linii poprzez ładowanie akumulatorów trakcyjnych podczas jazdy pod siecią trakcyjną.

Stadler: innowacyjny partner w zakresie dekarbonizacji

Transport kolejowy jest najbardziej zrównoważonym rozwiązaniem w zakresie mobilności. Przeniesienie transportu pasażerskiego i towarowego na kolej odgrywa zatem kluczową rolę w walce ze zmianami klimatu. Jednak sieci kolejowe w wielu krajach są tylko częściowo zelektryfikowane lub nie są w ogóle zelektryfikowane - tak jak ma to miejsce w Austrii. W ostatnich latach Stadler konsekwentnie rozszerzał swoją ofertę napędów alternatywnych i obecnie pomaga operatorom kolejowym na całym świecie w dekarbonizacji transportu kolejowego. W zależności od obszaru zastosowania, Stadler oferuje swoim klientom szyte na miarę rozwiązania z napędem akumulatorowym, wodorowym, a nawet hybrydowym.

Zasilany bateryjnie FLIRT Akku: rekordowy pociąg na świecie

Stadler ma ponad 80-letnie doświadczenie w konstruowaniu pojazdów szynowych z napędem akumulatorowym. Nowoczesne pojazdy zasilane akumulatorami mogą jeździć zarówno z siecią trakcyjną, jak i bez niej, a także mogą być ładowane podczas pracy, a nawet podczas hamowania. FLIRT Akku to akumulatorowa wersja modelu FLIRT firmy Stadler. Pojazd ma zasięg operacyjny około 100 kilometrów. Oznacza to, że pociąg regionalny może być zasilany bateryjnie na prawie wszystkich niezelektryfikowanych trasach w Austrii. Po pomyślnym pokonaniu 224 kilometrów w trybie wyłącznie bateryjnym, FLIRT Akku jest rekordzistą świata w najdłuższej podróży pokonanej przez pociąg regionalny w trybie wyłącznie bateryjnym bez dodatkowego ładowania. Oprócz dostawy nowych pociągów dla ÖBB, Stadler dostarcza również 55 pojazdów FLIRT Akku dla lokalnej sieci transportowej w Szlezwiku-Holsztynie, 44 pociągi dla sieci Palatynatu i 14 pociągów dla Deutsche Bahn H-Netz. Pojazdy dla Szlezwika-Holsztynu przechodzą obecnie testy homologacyjne i rozpoczną obsługę pasażerów jeszcze w tym roku.

Zrównoważony napęd wodorowy

Oprócz pociągów zasilanych bateryjnie, Stadler rozwija również pojazdy szynowe napędzane wodorem. Umożliwiają one niskoemisyjną eksploatację kolei, zwłaszcza na liniach bez sieci trakcyjnej. Stadler zaprojektował i zbudował pierwszy zespół trakcyjny z napędem wodorowym dla SBCTA w Kalifornii (USA). Po udanej fazie testowej wiosną tego roku, pojazd ma rozpocząć eksploatację w 2024 roku. Stadler dostarcza również pierwsze na świecie pociągi wąskotorowe z napędem wodorowym dla włoskich regionów Kalabrii i Sardynii.